Októberi számunkban a digitalizáció által előrevetíthető változásokat vettük górcső alá. Azon belül is, az IT-Telekom jövőbeni trendekről kérdeztük jövőkutatónkat, Kánai Andrást.
Hogyan hat a digitalizáció a vállalatok hatékonyságára, a munka világára? Hogyan tudja mindez a teljesítményt ösztönözni, láthatóvá tenni? Milyen kihívások elé állítja a szervezeti működést, kollaborációt?
Teljesítménynövekedés
K.A.: A legtöbbünknek nincs olyan irodai munkatapasztalata, amely az 1970-es évekre nyúlna vissza. De ha lenne, a szocializmus akkor sem adna jó összehasonlítási alapot. Miért mondom ezt? Azért, mert a digitalizáció tulajdonképpen egy régebbi trendbe illeszkedő, természetes jelenség: ez a teljesítménynövekedés. A cégek ugyanis már a hetvenes évek óta egyre hatékonyabban működnek egy sokkal nagyobb versenyt hozó világban (ennek egyik oka, hogy sokkal többen dolgoznak és vállalkoznak, növelve a versenyt). Egyrészt a vezetési stratégiák is koncepciók is finomodnak. Ma már ráadásul nemcsak a nyugati, hanem a keleti módszerek is elérhetők, és amióta rácsodálkoztunk például a japán innovációs és menedzsment technikákra, még többet tanulhatunk és alkalmazhatunk a gyakorlatban.
A másik, és egyre inkább meghatározó tényező természetesen a technológia fejlődése. Írógép, számológép ki, mobil és laptop, felhő és előfizetéses szoftvercsomag be. Ma már nemigen történik irodai munkavégzés úgy, hogy valamelyik eleme ne a számítógépes-digitális ökoszisztémán belül legyen.
Ha ez így van, akkor mérhetővé válik a teljesítmény, a munkával töltött idő, az eredmény. Ez megint csak afelé tereli a vállalatok vezetését, hogy egységesebb, mérhetőbb elvárásokat támasszanak a munkaadók irányába. Ezen belül viszont egyre nagyobb teret nyer az egyéni felelősség kérdése – vagyis
nem az a lényeg, hogyan töltöd ki a munkaidődet, hanem az, hogy mivel, és milyen eredményt érsz el.
A felhőtechnológia megjelenésével az informatikai költségek is jobban kontroll alatt tarthatóvá lettek, és előtérbe kerültek az egymástól távol dolgozó kollégákat segítő rendszerek, felületek, platformok.
A digitalizáció általános megjelenésének egyik következménye, hogy nem marad tabunak számító terület: ma már a digitálisság, újabban az okos algoritmusok használata olyan területeken is elképzelhető, mint például a HR vagy a jog.
Látható teljesítmény
A személyes teljesítményértékelések egyik alaptétele, hogy nem szabad az éppen értékelt kollégát a másikhoz hasonlítani. Ez az elv látszólag szemben áll a mindenkire érvényes KPI-ok elgondolásával. Azaz a digitálisan mérhető elvárásoknak összhangban kell maradniuk a személyre szabott kívánalmakkal, fejlődési tervekkel. Valójában ezért nem is a digitális teljesítmény mérése a kérdés – hiszen ennek a feltételei adottak és könnyen elérhetők – hanem ennek bölcs használata. A cégeket továbbra és a jövőben is emberek fogják működtetni, figyelembe kell hát venni az emberre jellemző komplex rendszert (például munka-magánélet egyensúlyát, családi és társadalmi körülményeket).
A konklúzió az, hogy egyre több adatot fogunk használni, de időközben – így van ez szinte minden technológiai újítással – meg kell találnunk ennek optimális helyét a szervezetben.
Kihívások
Az egyik megerősödött munkahelyi trend a munkaerő globálissá válása. A „mellettem dolgozóból” akár egy másik földrészről bejelentkező munkatárs is lehet, ha a tehetség épp arrafelé üti fel a fejét. A kollaborációban ez minden eddiginél színesebb munkahelyet jelent.
Nemcsak arról van szó, amelyért a hagyományosabb érdekvédelmi csatározások folytak: immár nem a nők, szexuális kisebbségek, csökkent képességű emberek kvótájáról beszélhetünk. Egyrészt egy területileg, nemzetiségében is kiterjedt állományról, másrészt a többgenerációs munkahelyről, harmadrészt pedig a mesterséges intelligencia és az ember együttműködéséről van szó.
A kollaboráció megkövetel bizonyos készségeket: alkalmazások kezelése iránti affinitást, kommunikációt, empátiát, alkalmazkodóképességet.
A diverzív munkahelyeken ezek nélkül nem lehet majd boldogulni.
A technológiában, az eszközökben nincs hiány, viszont lehetséges, hogy évente-kétévente a munkatársaknak más és más programok, platformok használatával kell megismerkedniük.
Az IT egyik trendje a virtuális meeting fejlődése lesz, ahogy például a WeWork is már idén több irodájában holografikus meetingeket tervez. A mostani Zoom-os, Teams-es, kiégéshez vezető, fárasztó meetingek helyére várhatóan a pezsgőbb és szórakoztatóbb technológiai megoldások kerülnek.
Mindez nagy nyomás alá helyezi az IT-vel foglalkozó vezetőket. Az elmúlt két évtized fejlődése egyben azt is jelenti, hogy egyre több mindenhez kell értenie egy információtechnológiáért felelősnek: hálózatok, felhő, platformok, digitális rendszerek, a HR támogatása, üzleti intelligenciára épülő elemzések integrálása és még, ami ezután jön. Kulcsfontosságú lesz, hogy egy-egy vállalat milyen IT-partnert fog választani.
A programozói tudás felértékelődése
Az eddig felsoroltaktól nem egészen függetlenül, de könnyen elképzelhető, hogy az alapfokú programozási ismeretek az írás-olvasás szintjére emelkednek akár egy évtizeden belül. Egész egyszerűen óriási szakemberhiánnyal küszködik a világ,
alapfokú tudással rendelkező programozókra és fejlesztőkre van szükség.
Ez fog beépülni az iskolai tananyagba is, mert lassan luxus lesz, ha valaki nem ért legalább egy kicsikét ehhez a területhez. Ezt válthatja majd fel az MI-szakértők elterjedése, de egy idő után azokból is hiány lesz.
Megoldás a „no code” rendszerek terjedése, az önprogramozó rendszerek megjelenése, amelyre már most is van példa.
Ahogy az IT válik a modern világ alapközműjévé, a hozzáértők számának is növekednie kell.
Borealis Futuris korábbi megjelenések:
- Melyek lehetnek a legmarkánsabb jövőbeni változások a világgazdaságban? Milyen makroökonomiai trendekre lehet számítani? Mit jelent ez a szervezetek, cégek számára? Hogyan alakítja át stratégiájukat és mindennapi működésüket? (2021. szeptember)
- Hogy látjuk most a turizmus jövőjét? Mit tartogat számunkra a jövő, ha szabadidős tevékenységekről, szórakozásról van szó? (2021. augusztus)
- Merre tartanak a fogyasztási trendek, hogyan alakulnak a vásárlási szokások a jóvőben? (2021. július)
- Elektromos autózás jövője. Merre tart az autóipar? (2021. április)
- Gyógyászat, gyógyszeripar jövője (2021. március)
- (Nagy)vállalati várakozások 2021 – COVID után? Kik élik túl, kik nem? (2021. február)
- Milyen lesz a (humán) fejlesztés jövője? (2020. november)
- Milyen lesz az írott sajtó és a média jövője? (október)
- Milyen lesz a munka jövője és benne különösen a HR működése, szerepe? (2020. szeptember)
- Milyen lesz a jövő munkahelye, a future office? (2020. augusztus)
- Hogyan alakíthatják át a cégek működését a nehéz, váratlan történések, helyzetek, milyen változásokat eredményezhet a visszajelzési kultúrában a kezelésük? (2020. július)
- Várhatóan mik lesznek a járványok, esetleges válságok hatásai a szervezetekre? A társadalomra? Az egyénre? (2020. június)