Elektromos autó, önvezető autó. Ezek ma már nem sci-fi elemek, sokkal inkább egy fejlődő, növekvő trend. Kánai Andrásnak az autóipar jövőjét fejtegeti.

Elektromos autózás jövője. Merre tart az autóipar?

K.A.: Norvégiára érdemes figyelni, ha az elektromos autózás jövőjére vagyunk kíváncsiak. A skandináv országban ugyanis – az állami szabályozás, a tiltás és ösztönzés, támogatás hármassága következtében – 2020-ra már több elektromos autót adnak el, mint hagyományos benzinest. Az 54%-os piaci részesedéssel rendelkező villanyautók egy zöldebb közlekedési jövő felé terelik az ottani autótulajdonosokat. A Boston Consulting Group tanulmánya szerint 2030-ra az “elektromizált” járművek részesedésben világszerte lehagyják majd benzines társaikat.

Az elektromos autózás elterjedését alapvetően négy tényező befolyásolja.

Az első a fogyasztók részéről érkező környezettudatosabb magatartás. A Greta Thurnberg által fémjelzett, kezdeményezett mozgalom, a Future for Friday világszerete sokmillió emberhez ért el és kapott médianyilvánosságot. A mindennapi élet egyre több területére tör be a klímavédelem mint szempont. Először a szelektív hulladékgyűjtésnél, majd a plasztiktárgyakat helyettesítő megoldásoknál, majd a húspótló ételeknél, és a sor a végtelenségig folytatható – ebben a világvállalatok is élen járnak, hiszen PR-szempontból is pozitív ügyekről van szó.

borealis_futuris_februar5

A második összetevő az állami támogatásoké. Bármikor hirdetnek meg például itthon is elektromos autók vásárlását támogató kormányzati programot, az érdeklődés óriási, és viszonylag hamar le kell állítani ezeket az iniciatívákat. 

A harmadik hajtóerő az elektromos autók lelkét adó elemek teljesítményének növekedése és árának csökkenése. Vagyis – bár még érezhetően drágább, mint benzines társaik – az elektromos autók árcsökkenése jól megfigyelhető trend, ahogy hatótávolságuk növekedése is.

A negyedik a piac kínálata és az infrastruktúra fejlődése. 2022-re körülbelül már 500-féle elektromos autómodell közül válogathatunk. Sorra jelentik be a gyártók, hogy két évtizeden belül megszüntetik a benzines termékeik gyártását: a General Motors például 2035-öt jelölt meg céldátumként. Bár még a villanyautók csak pár százalékát jelentik a globális autópiacnak, a trendek egyértelműek:

2020-ban 1,7 millió darab ilyen járművet adtak el, 2025-re ez a szám 8,5 millióra kúszik. Várható, hogy előbb-utóbb bekövetkezik az az árpont, amelynél az elektromos autók vásárlása tömegméretű lesz, és nemcsak az early birdöket, a környezettudatosabb jómódúakat vonzza majd be a márkakereskedésekbe. (Ráadásul van még egy faktor, ami nem elhanyagolható. Az elektromos autózás Apple-je és Steve Jobs-a, Elon Musk Teslája már szinte érthetetlenül magas márkaértékkel rendelkezik, rövid idő alatt a világ legértékesebb autómárkájává tornázta fel magát, így kilépett a csak csodabogarak által kedvelt kategóriából. Elon Musk neve a futurizmussal, a jövővel lassan egybeforr.)

2040-re az újautó-eladások 58%-át az elektromos autók teszik ki.

Az elemek hatékonysága évente több százaléknyit növekszik, és a töltőpontok is egyre elterjedtebbek lesznek – nemrég a Shell vásárolt megy európai hálózatot. Az elemek ára 2010 és 2019 között csaknem 90%-kal esett. 

A piac egyre érettebb lesz. Nemcsak kínai és tradicionálisabb nyugati márkák állnak át elektromos üzemmódra, hanem megjelentek – a Teslához hasonlóan – az úgynevezett nem legacy márkák is, amelyek jellemzően startupok. Ilyen például az amerikai, befektetőktől már egymilliárd dollárt összegyűjtő Lucid Motors, amely szedánokat gyárt, vagy a Faraday Future, amely a SUV kategóriát ostromolná elektromos autóival.

***

Amennyiben téged is feszít egy-egy jövővel kapcsolatos kérdés és szeretnéd, hogy jövőkutatónk válaszoljon rá, vagy szívesen olvasnál egy témában, küldd el nekünk. Mi összegyűjtjük ezeket, és András segítségével igyekszünk választ is találni rájuk.

info@borealisconsulting.hu

Borealis Futuris korábbi megjelenések:

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény