Szinte nincs felnőtt, dolgozó ember, akit ne érdekelne, hogy merre halad a világ, ha a munkáról, munkavégzésről van szó. Ezúttal erről faggattuk jövőkutatónkat, Kánai Andrást.

 

Milyen lesz a jövő munkahelye, a future office? Milyen lesz a városi közlekedés, a munkába járás ott, ahol ez még egyáltalán releváns marad?

K.A.: Egyszerű dolgunk van most. A világ lakosságának csaknem negyede e sorok írásakor már karanténban él, ez a munka nyelvére lefordítva távmunkát, home office-t jelent. A kényszerűen és sok helyen rendkívüli sebességgel tető alá hozott távoli munkavégzés a járvány lecsengése után jogosan kérdőjelezi meg a hét minden napján az irodában robotoló munkatárs gyakorlatát. Klasszikus win-win szituáció vár mindkét oldalra: a munkaadó több költségtől is megszabadulhat (például a jelentős kiadással járó ingatlanbérléstől), míg a munkavállaló otthoni környezetben dolgozhat. Természetesen az állandósuló home office sok szempontból nem tartható. De 2020 nyarától már nehéz lesz megindokolni, hogy a leendő munkatárs ideje egy részét miért ne az otthonából dolgozva töltse el.

A future office tehát a flexibilis office-é: hol a munkahelyen, hol otthon, hol pedig a startup világából jól ismert egyterű, osztott irodájú helyeken eltöltött órákat jelent. Ahogy a nyugati munkaerő csökkenése egyre inkább látható lesz – és ez már tapasztalható volt a koronavírus megjelenése előtt – úgy egyre fontosabb lesz az emberi munkaerő kiváltása. A jövő irodájában minden eddiginél fontosabb lesz, hogy a munkatárs jól érezze magát. Az amerikai Studio Gang által a San Mateo megyei kormányzati központ számára tervezett épülete zöld, környezetbarát pláza benyomását kelti, nem elsősorban egy munkahelyét. Az a fajta irány tehát, amit már a 2000-es évek óta a Google-irodák mutattak meg (még egy filmet is kapott a jelenség), tovább fog erősödni. A hatékonyságnak beáldozott irodai élet, az open office intézménye tovább fog erodálódni. Az egy-két évtizeden belül főnöki és döntéshozó székbe ülő Z generáció tagjai (az 1996-2010 között születettek) nagyon erős munkaetikával rendelkeznek: sokat akarnak dolgozni, de ragaszkodnak a már fiatalkorukban megismert digitális kényelmi megoldásokhoz.

A jövő a munkahelyek tekintetében, különösen a járvány miatt még inkább eltolódik a gig economy felé, vagyis: bárhonnan dolgozhatunk, legtöbbször project alapon, az elektronikus és újbankoknak és a nagy sebességű (5G) kapcsolatoknak hála.

A közlekedésben előtérbe kerülnek a környezetbarát megoldások, ez összekapcsolódva az önvezető járművek fejlődésével az egyéni autótulajdonlás szükségességét már most megkérdőjelezi. (Úgy tűnik, hogy már soha nem fog a világ annyi gépkocsit vásárolni, mint akár pár évvel ezelőtt.) A mikromobilitás és az ezt kiszolgáló startupok a nagyvárosokban is megjelentek, de az elektromos roller megítélése felemás: a piac még nem teljesen szabályozott, a motor-bicikli határmezsgyéjén megtalálható eszközök több európai metropoliszban is utólag kaptak megállj jelzést. Amint azonban a logisztikájuk és a használatuk törvényes elismerést kap, elkezdődhet a kísérletező-alkalmazkodó korszakuk.

A nagysebességű közlekedésben a városok között a modern vasutak kaphatnak nagyobb szerepet, csak az a kérdés, ki állja az építés és üzemeltetés költségeit.

***

Amennyiben téged is feszít egy-egy jövővel kapcsolatos kérdés és szeretnéd, hogy jövőkutatónk válaszoljon rá, küldd el nekünk emailben. Mi összegyűjtjük ezeket, és András segítségével igyekszünk választ is találni rájuk.

info@borealisconsulting.hu

Tárgy: Borealis Futuris

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény