Ha lenne egy varázsgömböd, vagy egy olyan teleszkópod, ami megjósolja számodra a jövőt, belenéznél? Mit kérdeznél tőle és milyen gyakran? Bizonyára nem lenne jó a jövő minden pillanatát előre látni, de azért sokszor nagyon jól jönne legalább egy halvány sugallat, egy okos gondolat arra vonatkozóan, hogy mit várhatunk az eljövendőtől.  

 

Kedves Olvasó!

Te most a Borealis Futuris-t, online magazinunk első számát olvasod. Ebben a virtuális magazinban ezentúl havonta betekinthetsz a jövő trendjeibe, prognózisaiba, mindezt egy szakavatott szemén keresztül. Hogy ki ő? Kánai András, jövőkutató, kommunikációs szakember, sci-fi író, a Borealis együttműködő partnere, aki elhozza nekünk ezeket az izgalmas és gondolatébresztő témákat, kérdés-válasz formájában.

Első, júniusi írásunk olyan témát dolgoz fel, amely valószínűleg a legtöbb embert foglalkoztatja napjainkban. 

Várhatóan mik lesznek a járványok, esetleges válságok hatásai a szervezetekre? A társadalomra? Az egyénre? Ezek milyen alapvető változásokat generálhatnak?

K.A.: Pre-apokaliptikus korban élünk. A filmeknek, szórakoztatóipari termékeknek “hála” minden rémséggel találkozhattunk már – képzeletben. Azonban ezt és ennek mélyreható következményeit átélni merőben új tapasztalat.

A legfontosabb, hogy már több nemzedék (Boomer, X generáció, Y generáció, Z generáció és az Alfák nemzedéke) nőtt fel úgy, hogy az élet könnyebbé vált. Nem kellett háborúba menniük, csökken a nagy emberveszteséggel járó fegyveres konfliktusok száma. Ahhoz szoktunk hozzá, hogy béke és nyugalom van, ha pedig háborúról hallunk híreket, az mindig távol történik tőlünk. A járványok – bár nem újak a történelemben – új fenyegetést hoznak. Kiderül, hogy az életmódunk, a rendszerünk hatalmas csapásokat kénytelen elszenvedni: ha nem termelünk, végünk. Ha nem vigyázunk, végünk.

A járványok minden vállalatot megviselnek. Ha szerencsések, és nem érintettek, akkor biztosan akad olyan partnerük, aki megszenvedi ezeket az időket. Ha belekerülnek a sűrűjébe, akkor mutatkozik meg, mennyire reziliens a vállalat. Át tudja-e állítani a belső szerkezetét, hogy talpon maradjon?

A nehéz idők ráadásul határozott, céltudatos vezetőket kívánnak. Chamberlain az 1930-as években Hitlernek kedvezni akart, mert úgy gondolta, hogy így elkerülheti a háborút. Azután jött Churchill, aki az apatikus népének csak “vért, verítéket és könnyeket”, valamint a biztos győzelmet ígérte.

A cégeknek immáron fel kell készülniük a hosszabb távmunkás berendezkedésre, ennek minden következményével együtt: a kohézió csökkenésére, az elmaradt metakommunikációs elemek kiváltására, a nagyobb vezetői empátiára, a másfajta ünneplésre. Pandémiás időkben mindenkinek el kell hagynia a komfortzónáját, és ez egy több ezer fős cég esetében jóval nehezebb feladat. Virtualizálni kényszerülünk az életünk eddig legemberibbnek hitt részeit is.

Ezentúl forgatókönyvnek kell készülnie az ilyen helyzetekre is, és elasztikusabb cégfelépítést kíván a jövőben. Például már eddig is ismert volt a bumeráng-munkavállalók esete, akiket visszavár és visszavesz a cég, ha meggondolják magukat, és visszamennek korábbi cégükhöz. Várható, hogy ezt tömegesen kell majd előkészíteni, egy járvány közben és után nagyobb munkaerő-kiáramlást és ennek ellenkezőjét is kezelni kell.

Sajnos a mentális betegségekkel küzdő nyugati világ számára ez csak súlyosbítja az amúgy is ideges mindennapjait, ezért megnő a felejtést nyújtó eszközök fogyasztása (alkohol, kábítószer, virtualitás).

A járványok idején megnő mindazoknak a termékeknek, szolgáltatásoknak a kereslete, amelyek létszükségletnek tűnnek: elsősorban az élelmiszer (ősi, emberi ösztön az árufelhalmozás), valamint megerősödnek a spirituális útkeresések. A járványok elmúltával a szórakozás nagyobb szerepet kap, a régebbi időkben az önmegtartóztatóbb böjti időszakot az evés-ivást jelentő ünneplés követte. Az emberi biztonságérzet megingását a termékek mellett a politika tudja kihasználni: az egyszerű(nek tűnő) megoldásokkal házalók mindig könnyebb helyzetben lesznek, mert a járvány önmagában komplex problémájára nehezebb a bonyolult megoldást elmondani.

 

***

Szívesen folytatnád? Szeretnéd már most elolvasni a júliusban, illetve augusztusban megjelenő trendeket is?  

 

A júliusi Borealis Futuris tartalmából:

  • Hogyan alakíthatják át a cégek működését a nehéz, váratlan történések, helyzetek, , milyen változásokat eredményezhet a visszajelzési kultúrában a kezelésük?
  • Milyenek lesznek az interakciók, a kommunikáció és ezzel együtt a visszajelzések  a jövőben? Milyen átalakulásra számíthatunk 10-20-30 év múlva. Milyen lesz ezek csatornája, jellege, módja?

 

Az augusztusi Borealis Futuris tartalmából:

  • Milyen lesz a jövő munkahelye, a future office? Milyen lesz a városi közlekedés, a munkába járás ott, ahol ez még egyáltalán releváns marad?

***

Amennyiben téged is feszít egy-egy jövővel kapcsolatos kérdés és szeretnéd, hogy jövőkutatónk válaszoljon rá, küldd el nekünk. Mi összegyűjtjük ezeket, és András segítségével igyekszünk választ is találni rájuk.

info@borealisconsulting.hu

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény