Elektromos autó, önvezető autó. Ezek ma már nem sci-fi elemek, sokkal inkább egy fejlődő, növekvő trend. Kánai Andrásnak az autóipar jövőjét fejtegeti.
Elektromos autózás jövője. Merre tart az autóipar?
K.A.: Norvégiára érdemes figyelni, ha az elektromos autózás jövőjére vagyunk kíváncsiak. A skandináv országban ugyanis – az állami szabályozás, a tiltás és ösztönzés, támogatás hármassága következtében – 2020-ra már több elektromos autót adnak el, mint hagyományos benzinest. Az 54%-os piaci részesedéssel rendelkező villanyautók egy zöldebb közlekedési jövő felé terelik az ottani autótulajdonosokat. A Boston Consulting Group tanulmánya szerint 2030-ra az “elektromizált” járművek részesedésben világszerte lehagyják majd benzines társaikat.
Az elektromos autózás elterjedését alapvetően négy tényező befolyásolja.
Az első a fogyasztók részéről érkező környezettudatosabb magatartás. A Greta Thurnberg által fémjelzett, kezdeményezett mozgalom, a Future for Friday világszerete sokmillió emberhez ért el és kapott médianyilvánosságot. A mindennapi élet egyre több területére tör be a klímavédelem mint szempont. Először a szelektív hulladékgyűjtésnél, majd a plasztiktárgyakat helyettesítő megoldásoknál, majd a húspótló ételeknél, és a sor a végtelenségig folytatható – ebben a világvállalatok is élen járnak, hiszen PR-szempontból is pozitív ügyekről van szó.
A második összetevő az állami támogatásoké. Bármikor hirdetnek meg például itthon is elektromos autók vásárlását támogató kormányzati programot, az érdeklődés óriási, és viszonylag hamar le kell állítani ezeket az iniciatívákat.
A harmadik hajtóerő az elektromos autók lelkét adó elemek teljesítményének növekedése és árának csökkenése. Vagyis – bár még érezhetően drágább, mint benzines társaik – az elektromos autók árcsökkenése jól megfigyelhető trend, ahogy hatótávolságuk növekedése is.
A negyedik a piac kínálata és az infrastruktúra fejlődése. 2022-re körülbelül már 500-féle elektromos autómodell közül válogathatunk. Sorra jelentik be a gyártók, hogy két évtizeden belül megszüntetik a benzines termékeik gyártását: a General Motors például 2035-öt jelölt meg céldátumként. Bár még a villanyautók csak pár százalékát jelentik a globális autópiacnak, a trendek egyértelműek:
2020-ban 1,7 millió darab ilyen járművet adtak el, 2025-re ez a szám 8,5 millióra kúszik. Várható, hogy előbb-utóbb bekövetkezik az az árpont, amelynél az elektromos autók vásárlása tömegméretű lesz, és nemcsak az early birdöket, a környezettudatosabb jómódúakat vonzza majd be a márkakereskedésekbe. (Ráadásul van még egy faktor, ami nem elhanyagolható. Az elektromos autózás Apple-je és Steve Jobs-a, Elon Musk Teslája már szinte érthetetlenül magas márkaértékkel rendelkezik, rövid idő alatt a világ legértékesebb autómárkájává tornázta fel magát, így kilépett a csak csodabogarak által kedvelt kategóriából. Elon Musk neve a futurizmussal, a jövővel lassan egybeforr.)
2040-re az újautó-eladások 58%-át az elektromos autók teszik ki.
Az elemek hatékonysága évente több százaléknyit növekszik, és a töltőpontok is egyre elterjedtebbek lesznek – nemrég a Shell vásárolt megy európai hálózatot. Az elemek ára 2010 és 2019 között csaknem 90%-kal esett.
A piac egyre érettebb lesz. Nemcsak kínai és tradicionálisabb nyugati márkák állnak át elektromos üzemmódra, hanem megjelentek – a Teslához hasonlóan – az úgynevezett nem legacy márkák is, amelyek jellemzően startupok. Ilyen például az amerikai, befektetőktől már egymilliárd dollárt összegyűjtő Lucid Motors, amely szedánokat gyárt, vagy a Faraday Future, amely a SUV kategóriát ostromolná elektromos autóival.
***
Amennyiben téged is feszít egy-egy jövővel kapcsolatos kérdés és szeretnéd, hogy jövőkutatónk válaszoljon rá, vagy szívesen olvasnál egy témában, küldd el nekünk. Mi összegyűjtjük ezeket, és András segítségével igyekszünk választ is találni rájuk.
Borealis Futuris korábbi megjelenések:
- Gyógyászat, gyógyszeripar jövője (2021. március)
- (Nagy)vállalati várakozások 2021 – COVID után? Kik élik túl, kik nem? (2021. február)
- Milyen lesz a (humán) fejlesztés jövője? (2020. november)
- Milyen lesz az írott sajtó és a média jövője? (október)
- Milyen lesz a munka jövője és benne különösen a HR működése, szerepe? (2020. szeptember)
- Milyen lesz a jövő munkahelye, a future office? (2020. augusztus)
- Hogyan alakíthatják át a cégek működését a nehéz, váratlan történések, helyzetek, milyen változásokat eredményezhet a visszajelzési kultúrában a kezelésük? (2020. július)
- Várhatóan mik lesznek a járványok, esetleges válságok hatásai a szervezetekre? A társadalomra? Az egyénre? (2020. június)