Minden változás és változtatás nehéz, hiszen hajlamosak vagyunk a céljaink kitűzésekor túl nagy célokat, túl nagy lépésekkel megcélozni, melynek a vége legtöbbször kudarc, ennek következménye pedig a motivációvesztés lesz. Minden újabb célhoz, új szokások kellenek, melyek kisebb lépésekre, részfolyamatokra bonthatóak. Ezek az úgynevezett mikroszokások, amelyek kialakításával megkönnyíthetjük a változást, mint folyamatot.
A változás képességét játszva elsajátíthatod, az alábbi trükkök alkalmazásával:
- Apró lépéseket határozz meg, kezdd kicsiben! – A lényeg, hogy a legapróbb lépéssel kezdd. Mi a legkisebb lépés ahhoz, hogy hosszútávon elérd a célodat?
- “Piggybacking” – Keress egy olyan feladatot, amit minden nap rutinszerűen megcsinálsz és tedd be az új feladatot ezutánra, vagy kösd össze a két feladatot (hogy értsd az angol kifejezést “ennek hátára”).
- Kövesd nyomon a fejlődést! – Jelöld azokat a napokat, amelyeken teljesítettnek tekintheted a kitűzött mikrocélodat. Így láthatod, mikor léphetsz a következő szintre.
- Tarts meg a mikroszokást hosszútávon! – Akkor lépj csak szintet, amikor már legalább két hete nem jelent kihívást számodra tartani az előző mikroszokásodat.
- Kérj meg valakit, hogy kérjen számon! – Ha egy másik ember támogat és felelősségben tart, az új viselkedésformákat alakíthat ki, hiszen a mikrocél számonkérése motiváció lehet számodra annak elvégzésére.
Bizonyára meglepő, milyen apró trükkökön múlhat a siker, ugyanakkor a túl nagy léptekben történő változtatás gyakran inkább időpocsékolás, mint gyorsabb haladás.
Ehelyett eszközölj apró, fokozatos módosításokat, lépéseket, amíg azok szokássá és a mindennapok részévé nem válnak. Az apró változtatások hoznak nagy eredményeket!
Bővebben itt olvashatsz a témáról.
További HBR cikkek:
- A hovatartozás kultúrájának erősítése egy hibrid munkahelyen – 3 kihívás, amelyet a szervezeteknek kezelniük kell
- Hogyan léptessük be újra a cégbe azokat az alkalmazottakat, akik eddig csak otthonról dolgoztak?
- Az innováció nem ötlet kérdése
- Ne csak azt jelentsd be a dolgozóknak, hogy szervezeti változások jönnek – mondd el nekik azt is, hogy miért
- Hogyan dönti el az agyunk, hogy miben bízzunk?
- Mikor és hogyan csapoljuk meg reziliencia-tartalékainkat?
- Hogyan lehet motiválni a munkatársakat home-office idején?
- A nézőpontváltás kora: a koronavírus előnyei (?)
- Milyen kihívások elé állította a koronavírus a szervezeteket?