Mi a Borealisnál szervezetfejlesztő tanácsadóként gondos figyelmet fordítunk a stratégiai tervezésre és a célok megvalósítására. Egyénileg és a szervezetek életében is egyaránt fontos, hogy tudjuk merre tartunk és hogyan jutunk el oda. Új év és új kezdetek esetén igazán aktuális kérdés. A célkitűzésnek nagyon sokféle módja van, mi a SMART célokat szeretjük.

“Ha nem tudod, hogy melyik kikötőbe tartasz, akkor nem lesz kedvező a szeled” Seneca

Miért a SMART célkitűzést preferáljuk?

A módszer segítségével kézzelfogható és mérhető célokat formálhatunk. A módszer segítségével definiálhatjuk, hogy kinek, mit, mikor és miért kell tennie ahhoz, hogy elérjük a kiszemelt célt.

Ez a módszer abban segít minket, hogy a célunk reális és megvalósítható legyen.

SMART elemei

  • Specific – konkrét
  • Measurable – mérhető
  • Achievable – megvalósítható
  • Relevant – releváns
  • Time-based – időhöz kötött
S – SPECIFIC/konkrét

Egy cél minél konkrétabb, annál hatékonyabb. Fontos, hogy minél részletesebben megfogalmazzuk mit szeretnénk elérni.

Az alábbi kérdés segít:

  • Milyen lépéseket teszünk azért, hogy elérjük?
M – MEASURABLE/mérhető

Ahhoz, hogy biztosan tudjuk elértük a célunkat mérhetővé kell tennünk. Ennek a legegyszerűbb módszere, ha valamilyen számot társítunk a cél mellé.

Az alábbi kérdőszavak segítenek:

  • Mennyivel (növekedjen)…Mekkora (bevétel)…Hány (platformon)…?
A – ACHIEVABLE/megvalósítható

Fontos szempont, hogy megvalósítható legyen. A legjobb, ha megtaláljuk az arany középutat, a reális célt. Ezt általában valahol 1-2 lépéssel a komfortzónánk határán túl érdemes keresni.

Az alábbi kérdés segít:

  • Megvan cél eléréséhez szükséges erőforrásunk (kompetencia, anyagi, idő…)?

Önreflexió: Segítségül össze is gyűjthetjük az erőforrásainkat, amelyek már a rendelkezésünkre állnak, és azokat is, amelyekre szükségünk lesz a cél eléréséhez!

R – RELEVANT/releváns

Olyan cél legyen, amiben hiszünk és érdekel, illetve segíti elérni a fő üzleti célunkat. Erre kershetünk magunknak válaszokat.

T – TIME-BASED/időhöz kötött

A célnak szüksége van egy dátumra, határidőre. Gondoljuk át, hogy mikorra akarjuk elérni? A dátum ne adjon okot a halogatásra, de a túlzott sürgetésre sem, ami stresszhez vezethet.

Ezzel össze is állt az okos, azaz SMART célunk. Tartsatok velünk, mert jövünk még további hasznos tartalmakkal többek között a célok megvalósításáról.

De ha addig is szívesen olvasnátok még a témában, ajánljuk figyelmedbe a következő cikkünket is: Mikroszokásokkal a nagy célokért 5 apró trükk a változás képességének elsajátításáért

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény