Mi a Borealisnál szervezetfejlesztő tanácsadóként gondos figyelmet fordítunk a stratégiai tervezésre és a célok megvalósítására. Egyénileg és a szervezetek életében is egyaránt fontos, hogy tudjuk merre tartunk és hogyan jutunk el oda. Új év és új kezdetek esetén igazán aktuális kérdés. A célkitűzésnek nagyon sokféle módja van, mi a SMART célokat szeretjük.
“Ha nem tudod, hogy melyik kikötőbe tartasz, akkor nem lesz kedvező a szeled” Seneca
Miért a SMART célkitűzést preferáljuk?
A módszer segítségével kézzelfogható és mérhető célokat formálhatunk. A módszer segítségével definiálhatjuk, hogy kinek, mit, mikor és miért kell tennie ahhoz, hogy elérjük a kiszemelt célt.
Ez a módszer abban segít minket, hogy a célunk reális és megvalósítható legyen.
SMART elemei
- Specific – konkrét
- Measurable – mérhető
- Achievable – megvalósítható
- Relevant – releváns
- Time-based – időhöz kötött
S – SPECIFIC/konkrét
Egy cél minél konkrétabb, annál hatékonyabb. Fontos, hogy minél részletesebben megfogalmazzuk mit szeretnénk elérni.
Az alábbi kérdés segít:
- Milyen lépéseket teszünk azért, hogy elérjük?
M – MEASURABLE/mérhető
Ahhoz, hogy biztosan tudjuk elértük a célunkat mérhetővé kell tennünk. Ennek a legegyszerűbb módszere, ha valamilyen számot társítunk a cél mellé.
Az alábbi kérdőszavak segítenek:
- Mennyivel (növekedjen)…Mekkora (bevétel)…Hány (platformon)…?
A – ACHIEVABLE/megvalósítható
Fontos szempont, hogy megvalósítható legyen. A legjobb, ha megtaláljuk az arany középutat, a reális célt. Ezt általában valahol 1-2 lépéssel a komfortzónánk határán túl érdemes keresni.
Az alábbi kérdés segít:
- Megvan cél eléréséhez szükséges erőforrásunk (kompetencia, anyagi, idő…)?
Önreflexió: Segítségül össze is gyűjthetjük az erőforrásainkat, amelyek már a rendelkezésünkre állnak, és azokat is, amelyekre szükségünk lesz a cél eléréséhez!
R – RELEVANT/releváns
Olyan cél legyen, amiben hiszünk és érdekel, illetve segíti elérni a fő üzleti célunkat. Erre kershetünk magunknak válaszokat.
T – TIME-BASED/időhöz kötött
A célnak szüksége van egy dátumra, határidőre. Gondoljuk át, hogy mikorra akarjuk elérni? A dátum ne adjon okot a halogatásra, de a túlzott sürgetésre sem, ami stresszhez vezethet.
Ezzel össze is állt az okos, azaz SMART célunk. Tartsatok velünk, mert jövünk még további hasznos tartalmakkal többek között a célok megvalósításáról.
De ha addig is szívesen olvasnátok még a témában, ajánljuk figyelmedbe a következő cikkünket is: Mikroszokásokkal a nagy célokért 5 apró trükk a változás képességének elsajátításáért