Legalább 2-3 év, mire visszaáll a 2019-es szint

Nagy érdeklődés mellett zajlott le az ötödik Borealis-beszélgetés, amelynek során arra voltunk kíváncsiak, hogy az általunk meghívott vállalatvezetők/vállalkozók, milyen várakozásokkal tekintenek 2021 elé. A beszélgetés címére (Vállalati várakozások 2021 – COVID után?) utalva, Gerendai Károly üzletember, kultúraszervező, étteremtulajdonos megjegyezte: egyedül a kérdőjel reális, ugyanis senki nem tudja, mit hoz 2021. Rajta kívül beszélgetőpartnerünk volt Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Orbán Gábor, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója.

Vége a boldog békeidőknek?

A jövőbe tekintés előtt kicsit visszamentünk a múltba, ugyanis arra voltunk kíváncsiak, hogy 2019-ben milyen várakozásokkal tekintettek meghívott vendégeink 2020 elé, és milyen állapotban érte cégüket, cégeiket ez a nagyon furcsa válság.

Fábián Ágnes azzal kezdte a válaszadást, hogy nemcsak 2019, hanem az azt megelőző évek is boldogok voltak abban az értelemben, hogy a vállalat egésze és az egyes üzletágak külön-külön is évről-évre szép növekedést könyvelhettek el. Persze éltek meg kisebb kríziseket, de azokat mindig sikerült leküzdeni. Ennek megfelelően boldog várakozással tekintettek 2020 elé, pozitív lehetőségeket láttak maguk előtt. Azután beütött a pandémia, és meg kellett állniuk, egyáltalán meg kellett érteniük, fel kellett fogniuk, hogy mi történik.

Gazsi Zoltán mondandója nagyban rezonált az előtte szólóéval, hiszen, amint kifejtette, folyamatos, 10-15 százalékos növekedéshez voltak hozzászokva korábban. Egy dolog képezte és készítette fel az Eisberget a nehezebb időkre, nehezebb helyzetekre: a globális felmelegedés, amely hatást gyakorol az alapanyagokra. Nem láttak jelet arra, hogy a kedvező trend megtörik, ezért pozitív várakozásokkal tekintettek 2020-ra. Amikor márciusban kiderült, hogy nagy a baj, számukra az volt a kérdés, hogy a vevőikre, az éttermekre, étteremláncokra hogyan fog hatni mindez. A tervezett 10 százalékos növekedés helyett végül 13 százalékos mínuszba kerültek, de, ahogyan Gazsi Zoltán fogalmazott, ilyen nehéz helyzetben ez nem rossz.

Gerendai Károly vállalkozásaiban közös, hogy mindegyik a pandémia által erősen érintett turizmushoz, szórakoztatáshoz, vendéglátásához, a tömegek megszólításához kötődik. Mivel a turizmus világszinten szárnyalt már hosszú ideje, „…azt gondoltam jó lóra tettem” – kezdte a mondandóját Gerendai. Egyrészt elég diverzifikált a portfólió, másrészt nagyon pozitív volt a működési környezet. 2020-nak ezért újabb fejlesztésekkel, újabb reményekkel vágott bele az üzletember. Azután beütött a krach, és olyan szinten került padlóra minden, hogy még magukhoz sem tudtak térni. Van olyan vállalkozása/egysége az üzletembernek, amely 2020. március 16. óta zárva tart. A vállalkozó két Michelin-csillagos étterme közül csak az egyik működik, de abban is a korábbi forgalomnak mindössze 9 százalékát érik el.

A Richter 2019-ben is növekedési pályán volt, és semmi okuk nem volt feltételezni, hogy a bővülés 2020-ban nem fog folytatódni – kezdte a mondandóját Orbán Gábor. A krízisbe ők is úgy mentek bele, mint bárki más, nem volt világos számukra, hogy mindez hogyan érinti majd a céget. A Richter ugyanakkor nemcsak növekedési pályán volt, hanem egy megújulási folyamat közepén is: javában zajlott a termékportfólió és a szervezet megújítása. Az egyik legnagyobb dilemma az volt, hogy a megújulási folyamat tud-e folytatódni az új helyzetben. Ma már elmondható, hogy nem csak tudott, de fel is gyorsult.

Válaszkényszer

A beszélgetés következő részében arról folyt a diskurzus, hogy melyik cég milyen válaszokat adott a kialakult, rendkívül nehéz és összetett helyzetre.

Ezúttal Orbán Gábor nyitotta meg a válaszadók sorát. Elmondta: egyáltalán nem volt nyilvánvaló, hogy egy gyógyszercég könnyebben átvészeli a válságot, mint bárki más. Az ellátási láncok működése ugyanis nagyon komoly kockázatnak látszott tavaly február-márciusban, és az sem volt egyértelmű, hogy a vevőkkel mi fog történni. Két dologra koncentráltak: hogy a kollégák egészségét meg tudják óvni, illetve, hogy a termelés folytonosságát fenn tudják tartani. Végül mindkettőt sikerült megoldani.

„Nem tudom a jó választ, hogyan lehet ebből az egészből kimászni, próbálkozom különböző forgatókönyvekkel, mert az a meglátásom, hogy ilyenkor állni és várni a sült galambot az a legrosszabb, amit lehet tenni” – foglalta össze Gerendai Károly, hogy ő miképpen gondolkodik az ebben a helyzetben adandó válaszokról. Ő mindenesetre nem a kiadások, a költségek csökkentése mellett tette le a voksát, hanem az előremenekülésre, újabb bevételek és források feltárására szavazott. Egy biztos, hangsúlyozta, válaszkényszer van, nap mint nap új modelleket kell felépíteni, és azokon belül is A, B és C verziókat kell kitalálni.

A válság különbözőképpen hatott a Henkel üzletágaira – fejtette ki Fábián Ágnes. A ragasztás-technológiai üzletág az autóipar mélyrepülését, a szépségápolás (Beauty Care) pedig a fodrászszalonok bezárását szenvedte meg. Az emberek megnövekedett higiéniai igényei viszont világszerte megdobták a Henkel harmadik üzletágának, a mosó- és tisztítószereket előállító üzletágnak (Laundry & Home) a forgalmát, amint a kézkrémek eladása is szárnyalt. A Henkelnél 2020-ban indították az új négyéves stratégiát (Céltudatos növekedés), és nagy kérdés volt, hogy ezzel kell-e továbbmenni. Végül úgy döntöttek, nem változtatnak, csak a hangsúlyokat tolják el, így a fenntarthatóság és a globális szolidaritási program került előtérbe.

„Enni mindig kell!” – emelte ki Gazsi Zoltán a jövőbe vetett bizodalmuk egy alapvető építőelemét. Miután pedig ma már mindenki az egészséges étkezés fontosságáról beszél, Gazsi meg volt győződve arról, hogy a válság nem fogja nagyon mélyen érinteni őket. Ez így is lett, három üzletágük (kiskereskedelmi láncok ellátása, gasztro-éttermek, gyorséttermek) közül a legfontosabbat, a retailt kímélte meg a leginkább a válság, míg a gasztrora gyakorolta a legnagyobb negatív hatást. Ez annyiban volt számukra szerencse, hogy a 2020-as stratégiájukban a gasztro üzletág megerősítése, felfuttatása szerepelt, amiről a történtek hatására le is mondtak. Mindennek köszönhetően míg tavaly áprilisban az átlagos ipari visszaesés 30-35 százalék körüli volt, az ő iparágukban (az élelmiszeriparban) mindössze 4-5 százalékos zsugorodást regisztráltak.

Nincsenek biztos pontok

Mit tanultak a jelen lévő vállalatvezetők, vállalkozók az elmúlt időszakból, mik a legfőbb tanulságok? – tette fel a kérdést a beszélgetés házigazdája, Katona Melinda, a Borealis Consulting ügyvezetője.

Minden körülmények között pénzügyi stabilitásra kell törekedni, mert sosem lehet tudni, mikor üt be a krach – hangsúlyozta Fábián Ágnes. Hozzátette, a folyamatokat nem állították le, és azok fel is gyorsultak, például az online térben való gondolkodás új üzleti modellé alakult ki a szépségápolásban.

Teljes mértékben egyetértett Orbán Gábor is azzal, hogy az erős pénzügyi pozíció nagyon lényeges, ami például a Richter számára lehetővé tette, hogy 2020 végén lezárjon egy 263,5 millió dolláros (egy fogamzásgátló tapaszhoz kapcsolódó) tranzakciót.

A Richter számára a másik nagy tanulság az volt, hogy az ellátási lánc minél nagyobb szakaszát kell kontroll alatt tartani, mert akkor a mostanihoz hasonló helyzetekben jobb eséllyel tudják fenntartani az ellátás biztonságát. Végül azt tanulták még a Richternél, hogy a változás ütemét fel lehet gyorsítani bizonyos kezdeményezések tekintetében, és ez a digitalizációra is igaz.

Gerendai Károly számára az egyik felismerés az, hogy ebben a helyzetben nem lehet csak vállalkozói logikával közelíteni a folyamatokhoz. Ez a szituáció annál sokkal mélyebb és brutálisabb. Arra is rádöbbent, hogy egy ilyen helyzetben szlogenből kézzelfogható valósággá válik a kijelentés: felelős vagyok sok másik emberért.

A legnagyobb tanulság azonban talán az volt a számára, hogy megtapasztalta: nincsenek biztos pontok. Neki korábban az, hogy van turizmus, vagy hogy az emberek akarnak étterembe menni olyan bizonyosság volt, mint az, hogy feljön a Nap. Ezzel szemben óriási tanulság, hogy a világ tud úgy alakulni, hogy nem számít az, mit gondolnak az emberek, vagy mit szeretnének tenni.

Gazsi Zoltán a csapatban rejlő erőt tapasztalta meg, és azt, hogy a bizalomra építés kifizetődik, mert az emberek a nehéz időkben is bíznak a vezetésben, elfogadják a kemény a döntéseket, és tudják, hogy ha a vezetők mondanak valamit, akkor az úgy is lesz.

Várakozások, működési környezet

Milyen működési környezetre számítanak a résztvevők 2021-ben? – tettük fel a kérdést.

A Richter, amelynek az egyik legfontosabb piaca az Egyesült Államok, arra számít, hogy az USA-ban nem okoz majd gondot számukra, hogy új adminisztráció került hatalomra. A rövid és a középtávú kockázatokat nagyon mérsékeltnek vélik – hangsúlyozta Orbán Gábor. A Richter másik fontos piaca, az orosz, már hét éve gyengélkedik, a rubel is gyengült az euróval szemben, ezért a gyógyszeripari cégnek jelentős érvágás az orosz piac tartós strukturális gyengesége. Az egyéb piacokon a termékportfólió megújulása jó alapot jelent a növekedéshez.

A Henkelnél úgy vélik, hogy 2021-ben is együtt kell létezni a COVID-dal. Növekedést terveznek 2021-re, de a 2019-es szintet megítélésük szerint csak 2-3 év múlva érik el – jelezte Fábián Ágnes. A hangsúlyt az innovációra és a fenntartható megoldásokra helyezik az idén.

Gerendai Károly, amint a bevezetőben is említettük, a kérdőjelet emelte ki a beszélgetés címéből: „Mi 2021-ben a legtöbb vállalkozásunknál még azt sem tudjuk, mivel tervezzünk, hiszen nem mindegy, hogy lehetnek-e fesztiválok vagy sem, lesznek-e turisták vagy sem.” Addig, amíg a külső körülményekre vonatkozó információk nem derülnek ki, túlélési üzemmódban működnek, és legfeljebb a következő nappal tudnak tervezni, az egész évvel nem. Szerinte is 2-3 év múlva érhető el a 2019-es szint.

Az Eisberg nagyjából olyan feltételekkel tervez, amit 2020-ban láttak: magas munkanélküliség, növekvő bizalmatlanság, tartalékolás az emberek részéről, hiszen sokan tartanak a munkanélküliségtől. Gazsi Zoltán úgy gondolja, hogy nagyjából a 2020-as eredményeket tudja hozni az Eisberg 2021-ben, kiegészítve azzal a törekvéssel, hogy erősítsék a lokális beszállítást.

Hasonló tartalmak:

Ez is érdekelhet

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény