Milyen lesz a jövő irodája, munkája, vezetője és munkavállalója? Mi a HR valódi szerepe? Mi várható a cégeknél a 2020. március óta megváltozott helyzetben? Ezekről a kérdésekről beszélgettek meghívott vendégeink és ügyvezetőnk, Katona Melinda.

A májusi Szakmai Fórumon és az azóta három alkalommal megrendezett Borealis-beszélgetéseken olyan gyakorlatot szereztünk a tavasszal még kissé távolinak tűnő online platformokon, hogy már rutinosan vártuk az izgalmasnak ígérkező, őszi kerekasztal-beszélgetést.

Eseményünk résztvevőit ráhangolódásképp játékos formában, online kérdeztük meg a következőkről:

  • Mi fogja jellemezni legjobban a fejlesztés jövőjét? – A leggyakoribb válaszok a digitalizáció, online és a rugalmasság voltak.
  • Mik lesznek a legfontosabb vezetői kompetenciák? Nos: bizalom, empátia, EQ. Valamivel kevesebb szavazatot kapott, de még mindig kiemelkedően sokat az alkalmazkodás, a rugalmasság, az őszinteség és az agilitás.
  • Mik lesznek a legfontosabb munkavállalói kompetenciák? A legtöbb résztvevő szerint: rugalmasság, digitalizáció, tanulás. Emellett megjelent még az élethosszig tartó tanulás, az alkalmazkodás, a távmunka és a munka-magánélet egyensúly is.

A bevezető után Katona Melinda témafelvezető előadásában a Borealis Consulting Future of Work című, jövőbeli trendeket vizsgáló kutatásának eredményéről számolt be. Vezetőket és munkavállalókat kérdeztünk meg valós idejű (real-time) visszajelzési alkalmazásunk, a Feedback Time segítségével arról, hogy mit gondolnak, a jövőben a megbeszélések hány %-a fog az online térben zajlani, mennyire fog átalakulni a teljesítményértékelési rendszer, vagy a vezetők és a vezetői hierarchia szintek száma hogyan fog változni. A kutatás részletes eredménye hamarosan elérhető lesz megújult honlapunkon! Katona Melinda azt is hangsúlyozta, hogy a szervezetek nagy része még nem áll készen a jövő ilyen mértékű és irányú változásaira, és kiemelte, hogy azok a vezetők fognak tudni könnyebben kilépni a komfortzónájukból, akiknek nagyon erős az önmagukba vetett hitük. S ha már “hit” kérdésénél járunk, a Borealis ügyvezetője azt is kulcsfontosságúnak tartotta ezekben a változékony időkben, hogy olyan vezető álljon a csapatok élén, akiben az emberek maximálisan megbíznak. A bizalom – úgy tűnik – még inkább kiemelt helyre került a közelmúltbeli események hatására.

A program a jövőről szóló inspirációkat követően, egy kerekasztal-beszélgetésben csúcsosodott ki, amelyben vitathatatlanul érdekes álláspontok kerültek elő meghívott vendégeink jóvoltából. Dr. Füredi Júlia (szervezetpszichológus, HR szakember, Innovátor), Márton Katalin (HR & SCR vezető, Praktiker Hungary) és Tóth Gergely (HR Fest alapító, ügyvezető) osztották meg a HR-területen gyűjtött sok éves tapasztalataikról és az utóbbi hónapokban látott trendekről szóló gondolataikat.

Márton Katalin, aki a kereskedelmi szektort képviseli, úgy véli, hogy mind a vezetőknek, mind a munkavállalóknak borzasztóan nehéz átállni erre az új helyzetre, mert bár évek óta beszélünk a home office-ról, s a hozzá kapcsolódó tényekről, lehetőségekről és készségekről; ez az elmúlt időszak rendkívüli módon felgyorsította az eseményeket és impulzusokat adott olyan vezetőknek is, akinél talán kicsit hiányzott eddig a bizalom és az empátia a kollégák felé. Azt hiszem, annyira frappáns és motiváló, hogy mindannyian felírhatjuk egy post-itre és kitehetjük a laptopunk monitorjára, amit Kata a jövővel kapcsolatban mondott: “A víziókért a mai napon is dolgoznunk kell.”

Tóth Gergely szerint sok ember nem ott van, ahol igazán lenni szeretne. S ahogy most visszanézünk pl. a rabszolgatartásra így kb. százötven évvel később, felvetődhet bennünk a kérdés, hogy vajon miért tűrték az emberek, miért nem csinálták máshogy? Ebből adódóan rendkívül érdekes kérdés lehet az, hogy 100 év múlva rólunk mit fognak gondolni? Például, hogy az emberek miért végeztek olyan munkát, amit nem szeretnek és amiből alig várták, hogy szabaduljanak nap, mint nap? Hiszen a youtube-on már minden szakmának ott vannak az alapjai, az új ismeretek megszerzésének gyakorlatilag nincs már akadálya. Hozzátette azt is, hogy persze a munkavállalók csak akkor fognak igazán elkezdeni tanulni, ha az valódi előnyt jelent majd számukra a szervezetnél, ahol dolgoznak. 

Ehhez a gondolathoz szorosan kapcsolódott Dr. Füredi Júlia álláspontja. Szerinte az önismeret értéke a jövőben nagyon-nagyon fel fog futni. Sok vezetőben átértékelődött az a válság alatt, hogy szeret-e tulajdonképpen vezetni, hogyan kapcsolódik az emberekhez, s a munkavállalók is elgondolkodhattak rajta, hogy belefér-e az életükbe, hogy a vezetőjük “bejöjjön” a nappalijukba, hogy tudnak-e a munkatársaikkal kapcsolódni, s hogy mennyire tolerálják a fizikai izolációt. Júlia úgy gondolja, hogy “a legnagyobb ereje ennek a válságnak vagy helyzetnek, az az, hogy arra kényszeríti az embereket – legyen vezető vagy munkavállaló – hogy megkeressék magukban és előrángassák azokat az alapvető emberi tulajdonságokat, amik valahogy háttérbe kerülnek azáltal, hogy egy munkahelyen vagyunk és ott valahogy kell viselkedni.” Hihetetlenül jó trendnek tartja azt is, hogy láthatóan az emberek elkezdik saját kezükbe venni a fejlesztésüket, s megkeresni, hogy mi az, ami igazán érdekli őket.

Vendégeinket kifaggattuk arról is, hogy mit tanultak a járványhelyzetben és mit visznek tovább a kialakult szokásokból. Márton Katalin arról számolt be, hogy egyre jobban érdekelni kezdte, hogy valójában, hogy vannak az emberek, sokkal erősebb, őszinte figyelemmel volt a környezete iránt a karantén és utána a home office időszakában. Megosztotta velünk továbbá, hogy a szervezet egészének jólétén felül, határozottan fontossá vált az is, hogy a szervezeten belüli kis közösségek hogyan tudnak funkcionálni és egymással interakcióba kerülni. 

Tóth Gergő megtapasztalta azt, hogy valóban bízhatunk magunkban. Elég meglepő helyzet volt számára (is) megtapasztalni, hogy milyen az, amikor olyan valaki számára, aki nagy létszámú offline rendezvényeket és eseményeket szervez akár több ezer emberrel, egyik napról a másikra eltűnnek az addig megszokott feltételek. Mindenki nagy örömére szerencsére megoldották a helyzetet és ennek köszönhetően hamarosan részt vehetünk az első HR Fest Online konferencián. Gergő és csapata tulajdonképpen már régóta úgy dolgoznak, hogy nincs központi irodájuk, s mindenki szépen teszi a dolgát. Azt mondja: “Egy szervezetben iszonyú energiák vannak és ha ezt az energiát tényleg hagyod, akkor azzal meg lehet mozgatni a hegyeket. Ezt én most megéltem az elmúlt 6 hónapban és nagyon jó volt.” 

Dr. Füredi Júlia egy érdekes ellentmondásról mesélt nekünk, mellyel az elzárás alatt találkozott, nevezetesen, hogy rengeteg új ismeretségre tett szert, s ezen új kapcsolatok révén pedig rengeteg új ötlet került a tarsolyába olyan kérdésekhez, mint például egy új vezetési modell.

A kerekasztal-beszélgetés során terítékre került még a munkavállalók érzelmi elköteleződése a tanulás iránt, a HR valódi szerepe és lehetséges jövőbeli céljai, a diverz csapatok haszna a cégeknél, a vállalati kultúra mindennapi eseményekben való manifesztálódása. Hihetetlenül érdekes beszélgetés és rengeteg téma vetődött még fel a kétórás program során. Ha szeretnéd megnézni az eseményen rögzített videót, szívesen megosztjuk veled. Iratkozz fel értesítőnkre és elküldjük neked a linket.

A teljes videó anyagért kattints ide:

Kapcsolódó tartalmak:

Leave a comment

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény