• Őszinte, fejlődés alapköve,
  • Szárnyakat ad,
  • Inkább kritika és negatív visszacsatolás,
  • Kevés benne az előre mutatás és az építő jelleg,
  • Hazánkban még gyerekcipőben jár.

Többek között ezeket emelték ki az It’s Feedback Time! elnevezésű mini kutatásunk résztvevői, amikor arról kérdeztük őket, mit gondolnak a visszajelzések fontosságáról.

Március 10-én a HR Festen Debrecenben Katona Melinda, a Borealis ügyvezető igazgatója egy lebilincselően izgalmas előadást tartott visszajelzési kultúra témában „A gyors fejlődés titkos képlete” címmel.  A rendezvényen és az esemény előtt kiküldött mini kutatásunkban szakemberek és a résztvevők aktív részvételével azt a kérdést jártuk körbe, hogy céges és magán környezetben hogyan adunk visszajelzést, és milyen a visszajelzés kultúrája ma Magyarországon.

A téma régóta szívügyünk, több fórumon hangsúlyoztuk, hogy miért is fontos ez egy szervezetben. Ügyfeleink, tapasztalataink folyamatosan megerősítenek bennünket abban, hogy a visszajelzések nemcsak amiatt fontosak, hogy tudjuk hogyan teljesítünk, illetve hogy még jobban érezzük magunkat egy sikeresen végzett munka után, de kiemelten nagy a szerepük fejlődésünkben, a motivációnk és a teljesítményünk hatékonyságának növelésében. Mi magunk is nagyon fontosnak tartjuk a valós időben történő visszajelzést, hisz ez az egyik legfontosabb motivációs eszköz, amelynek célja, hogy elismerjék a cégnél a jó munkát végző dolgozó kollégák teljesítményét. Téves elképzelés, hogy ezt csak a vezetők tehetik meg, és az is, hogy a konstruktív visszajelzés demotiválóan hat a munkatársakra. Amikor másoknak segítünk megérteni a viselkedésük negatív következményeit, akkor lehetőségük nyílik olyan új viselkedésformákat választani, amivel hatékonyabban érhetik el mind a saját, mind pedig a szervezet céljait. Sok esetben valóban csak egy valós időben történő megerősítés vagy konstruktív visszajelzés hiányzik ahhoz, hogy felismerjék a kollégák saját erősségeiket, és még hatékonyabban érjék el a céljaikat.

Feldmár András nagyon szépen fogalmazta meg azt, hogy „legelsősorban figyelemre van szükségünk” és a visszajelzés során pont ezt adjuk a másik félnek: fókuszált figyelmet és támogatást a fejlődésében. Hiánya pedig fluktuációban, magas költségekben, sikertelen projektekben, elveszett lehetőségekben jelentkezhet.

Ahogy arra számítottunk, mini-kutatásunk résztvevői is úgy látják, hogy Magyarországon a visszajelzési kultúra még sok tekintetben fejlesztésre szorul, legyen szó cégekről, oktatásról vagy az életünk egyéb területéről.

Milyen csatornáit használják szívesen a résztvevők a visszajelzésnek ?

A lehetséges visszajelzési csatornák első helyén a személyes visszajelzést jelölték meg a résztvevők – a válaszadók 33%-a gondolta úgy, hogy ez a leghatékonyabb formája. Szorosan ezt követte a válaszok alapján a visszajelzés e-mailben. Véleményünk szerint az, hogy szóban vagy írásban adunk visszajelzést, függhet az adott helyzettől, illetve a visszajelző személyiségtípusától is. Az extrovertált emberek jellemzően a szóban történő kommunikációt preferálják, míg az introvertált típusú személyek szívesen jeleznek vissza írásban, ezáltal pontosan megfogalmazva a véleményüket. A kitöltők véleménye alapján a telefonos forma a legkevésbé preferált (10%), ennél a chat üzenetek (15%) és a nyilvános közösségi média felületen történő visszajelzés (12%) is magasabb értékeket kapott. Az eredmények alapján is megerősítést kap, hogy ma már több lehetséges csatorna is adott a visszajelzések adásához, ezek között viszonylag nagy a szórás, egy dolog azonban biztos: a visszajelzés nagyon fontos és szükséges a fejlődés szempontjából – bármely formáját is választjuk.

Mi a legfontosabb szempont, amit figyelembe kell venni visszajelzés adásánál?

Toronymagasan az őszinteség a listavezető, a válaszadók közel fele ugyanis ezt jelölte meg elsődleges preferenciaként. Ezt követte az a szempont, hogy a visszajelzés személyes legyen. Arra, hogy mennyire szükséges az, hogy egy visszacsatolás azonnali (12%) és asszertív (15%) legyen, valamivel kevesebb szavazat érkezett a fontosság tekintetében. Nyilvánvalóan ezek sem elhanyagolhatók akkor, amikor hatékony visszajelzésre törekszünk, hiszen mindig az adott helyzet határozza meg, hogy egy szempont mikor válik hangsúlyosabbá a többihez képest.

Mennyire erős a visszajelzési kultúra abban a közegben, ahol te dolgozol? 

A kitöltők 33%-a saját szervezetét úgy ítélte meg, hogy nagyon magas a visszajelzési kultúrája, míg a kitöltők fele jónak és közepesnek ítélte meg azt a szervezetet, ahol dolgozik. Csupán 17% gondolta úgy, hogy nem érzi jónak, azonban egyáltalán nem volt olyan a kitöltők között, aki egyértelműen rossznak ítélte volna meg a náluk kialakult visszajelzési kultúra minőségét.  

Kinek a legnehezebb visszajelzést adni?

Ahogy arra számítottunk is, a kitöltőknek közel a fele gondolta úgy, hogy a családtagok számára a legnehezebb megfogalmazni a visszajelzéseket. Általában igaz az a tény, hogy a számunkra legfontosabb személyek felé nem könnyű kifejezni az esetleges “nemtetszésünket”, hiszen nem akarjuk megbántani őket. Sokszor ebből azonban kialakul egy “mesterséges összhang”, ami hosszú távon nem támogatja az egészséges kapcsolódást. Ami érdekes, hogy a barátok számára viszont könnyebbnek érezzük a visszajelzéseket, mint a kollégák vagy akár egy idegen számára. Természetesen ez minden esetben függ az adott témától, helyzettől és a személytől, akinek ezt adjuk.

Mennyire tudnak a vezetők, tanárok előremutató visszajelzéseket adni?

A beérkezett válaszok alapján nagyon eltérnek a vélemények. Egyrészről sokan tudják jól használni a visszajelzéseket, azonban több negatív példa is van – mind munkahelyen, mind az oktatásban. Egybehangzó vélemény volt, hogy nagyon sok területen gyerekcipőben jár még a visszajelzés Magyarországon, és mint ilyen nagyon sok fejlődési lehetőség van még benne. Sok esetben a visszajelzés inkább kritika és negatív visszacsatoláskevés benne az előremutatás és a pozitív visszajelzés, illetve az építő jellegű törekvés. Ugyan személyfüggő, de a beérkezett vélemények alapján a vezetők és a tanárok kevesebb mint fele hajlandó és képes előremutató visszajelzést adni. Sok embernek komoly nehézséget okoz elmondani, amit a másikról gondol, ha mégis megteszi, akkor is jellemzően inkább csak általánosságban ad visszajelzést, és nem a konkrét eseményre.  A vezetők esetében ugyan érezhető egyfajta fejlődő tendencia, amiben közrejátszik a mai megváltozott HR helyzet és a munkaerő megtartási kényszer is, vagyis, hogy szerethetőbbé és emberibbé tegyék a cégek az általuk menedzselt szervezetet. A fejlődés egyik alapköve az, hogy visszajelzést kapjunk: aki ezt jól csinálja, az szárnyakat ad a kollégáinak, diákjainak és meghatározó szerepet tölt be mások életében.

Ha vezetőként szeretnél fejlődni, akár a teljesítményértékelés terén, akkor légy részese vezetői akadémiánknak, amiről itt olvashatsz:

Szerinted mennyire fogadják jól az emberek a visszajelzést?

Aki figyelmet szentel a visszajelzésnek, nem mindig van könnyű helyzetben, mert ehhez a másik oldalon is meglehetősen befogadónak kell lenni. A visszajelzők majdnem fele gondolta úgy, hogy az emberek közepesen fogadják jól a visszajelzéseket. Csupán 4%-uk gondolta úgy, hogy egyáltalán nem fogadják jól, és egyáltalán nem volt olyan, aki úgy gondolta volna, hogy az emberek nagyon jól kezelnék a visszajelzéseket. Általában több szó esik a visszajelzés adásának a fontosságáról, pedig pont ilyen fontos lenne, hogy megtanuljuk jól fogadni őket. A kitöltők között volt egy érdekes megosztás ezzel kapcsolatban: “Hollandiában, ahol élek egyenesen a szemedbe mondják az építő kritikát, amin nem kell és nem szabad megsértődni, mert a fejlődésedet szolgálják.“  Azt gondoljuk ezen a téren is van még hova fejlődjünk.

Kérdéseink utolsó csoportja az eszközökre vonatkozott, amivel a visszajelzési kultúrát fejleszteni lehetne

Egybehangzó véleményként fogalmazódott meg, hogy nem lehet elég korán elkezdeni a téma fontosságának a hangsúlyozását, és a legjobb az lenne, ha már gyermekkorban elkezdenénk a gyakoroltatását. Fontos lenne különös figyelmet fordítani a kezdő vezetőknél is, hogy megtanulják jól alkalmazni, mert vezetőként már sok ember karrierjére, közérzetére, önbecsülésére vannak hatással. Azonban nem csak a kezdők, de a gyakorló vezetőknek is segítenének az ilyen irányú oktatások, tréningek, előadások, illetve, ha a mindennapi működésükben helyet kapna a téma, egy jól működő rendszer kialakításával, a visszajelzésre szánt idő és lehetőség megteremtésével. Jó példával, szemléletváltással, gyakorlással, tudatosítással, eszköztár fejlesztéssel, játékok és saját élmények közös feldolgozása mentén komoly eredményeket lehet elérni. A másik oldalon pedig legyünk befogadóak mások visszajelzéseit illetően, és ha esetleg nem értünk egyet, merjünk beszélni róla, hogy közös nevezőre tudjuk hozni az álláspontjainkat. Fontos ráébredni, hogy a visszajelzés adja meg az esélyt a felismerésre és ezzel a változtatásra is.

A válaszadók kiemelték azt is, hogy érdemes lenne a technikai fejlődést is magunk mellé állítani, ugyanis bizonyos technológiai, automatizált megoldások képesek standardizálni és ezzel támogatni a visszajelzés kultúráját. Ilyen lehet például egy a visszajelzést támogató okostelefonos applikáció, egy online eszköz vagy egy social media felületen futó megoldás.

Nagyon köszönjük mindenkinek, aki eddig kitöltötte a mini kutatást és ezzel hozzájárult a téma mélyebb megértéséhez. A visszajelzések számunkra különösen értékesek, hiszen nem titok, hogy elkészült saját fejlesztésű visszajelzés eszközünk, a Feedback Time, amely ugyan nem helyettesíti a kultúra megteremtését, de ahogy az utolsó kérdésre adott válaszok is jól mutatják, nagy mértékben támogatja. Ez az applikáció lehetőséget biztosít akár a vezetőnek, akár a csapat tagjainak, hogy visszajelzést kérjenek egy adott témában egymástól, sőt ki is választhatják, hogy konkrétan kik azok a személyek, akiktől ezt a visszajelzést szeretnék megkapni. A címzettek “real-time”, azaz valós időben értesülnek a felkérésről, ahogy a visszajelzést kérő is azonnal értesítést kap, ha megérkeztek a várt válaszok. A válaszadás történhet mind névvel, mind anonim módon. Ezen funkción belül lehetősége van a munkavállalónak is arra, hogy visszajelzést adjon arra vonatkozóan, hogyan érzi magát egyéni szinten a vállalatnál, illetve vállalati szinten hogyan ítéli meg a hangulatot a mindennapok során. Ez az app nemcsak a bizalmat építi a szervezeten belül, de tanulási lehetőség a vezetés számára, ami azonnali cselekvésbe csaphat át.

  • Az It’s Feedback Time! kutatás folytatódik! Továbbra is várjuk a visszajelzésekkel kapcsolatos véleményeteket, mert így segítségetekkel egyre szélesebb körben kaphatunk eredményt.
  • A kutatással, visszajelzéssel kapcsolatos eredményekről, híreinkről pedig továbbra is folyamatosan tájékoztatunk hírlevelünkben, illetve honlapunkon, social media oldalainkon.

Várunk mindenkit, aki már felismerte a visszajelzés jelentőségét és szeretné saját, valamint csapata és cége visszajelzési kultúráját erősíteni! 


A visszajelzések a teljesítményértékelés rendszereként tudnak igazán eredményes hatást kifejteni a munkatársak teljesítményére, motivációra. Ehhez ajánljuk teljesítményértékelő applikációnkat, melyről itt tájékozódhatsz: https://theappraise.app/

Ajánlott cikkek:

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény