Néhány évvel ezelőtt elkerültem egy nagy múlttal rendelkező amerikai multihoz. Mivel korábban soha nem dolgoztam hasonló közegben, nem tudtam, mit takar a nagyvállalati kultúra. A csapatomat imádtam, a munkára korrektül betanítottak. Bármikor, bármilyen kérdéssel fordulhattam mind a vezetőmhöz, mind a munkatársaimhoz. Alapvetően úgy tűnt, minden kerek, azonban nem ment az elköteleződés. Robotnak éreztem magam, aki teljesíti a feladatot, amit kiszabtak számára.

Kaptam egy nagy csomag online tréninget, aminek többek között része volt a célok meghatározása és az elköteleződés elősegítése. Azon túl, hogy percekkel rövidítették meg az életemet, semmi hasznát nem éreztem. A belső kommunikáció szerint erősen támogatott volt a munkavállaló személyes fejlődése, a gyakorlatban azonban ez már kevésbé mutatkozott meg.

Bár a csapatomat megszerettem, nem segítette az elköteleződést a vállalat azon elve, miszerint körülbelül fél évente új csapatokba kell rendezni az embereket. Én ezzel nem tudtam azonosulni. Hiába jelezték többen is, hogy ez nemhogy segítené a munkánkat, inkább visszaveti, felsőbb körökben már nem találtunk értő fülekre. Szerintük így lehetett igazán hatékony a szervezet fejlődése, mert így nem fásulnak bele az emberek a munkába.

De térjünk vissza tréningekhez. Unalmas ppt-k, tele elavult grafikával, amik néha olyan evidens dolgokat magyaráztak el, amitől az ember azt érezte, mintha ahhoz is tréninget kellene végeznie, hogy hogy kell leütni egy billentyűt a klaviatúrán. A célkitűzés tréning volt az egyik legelkeserítőbb pontja az egész folyamatnak. Nem voltak valós céljaim, kötelezően jelölgettem a megadott lehetőségeket. Minden tréning elvégzése után kaptam egy online oklevelet, majd egy papír alapút is arról, hogy adott tréningsorozatot sikeresen elvégeztem. Úgy éreztem, mintha azért „jutalmaznának”, mert le tudom nyomni az egér bal gombját.

 

Van új a nap alatt

Amikor kapcsolatba kerültem a Borealis Consulting projektmenedzserével, Szabó Andreával, az első beszélgetés után éreztem, ez az a vállalat, akik valami olyat képviselnek, amivel sejtig hatolóan tudok azonosulni.

„Akkor érezzük igazán sikeresnek magunkat, ha az ügyfeleink sikeresek”
(Kővári Adrienn – üzletfejlesztési menedzser)

Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy meghívást kaptam a cég legújabb fejlesztését, The Journey névre keresztelt munkavállalói életút támogatására létrehozott applikáció-sorozatot bemutató workshop-ra. Mivel a Borealis alapküldetéseként határozta meg a holisztikus szemléletet, tehát a szervezetet nem részekre bontva, hanem egységnek tekinti, ahol minden mindenre hatással van, így a The Journey-t is ebben a szemléletmódban alkotta meg a Borealis digitális termékekért felelős, tech csapata. Kitöltése igazi élmény a felhasználó számára, megjelenése nemcsak modern, de szexi és játékos. Nemcsak minden eszközön, de minden nyelven is elérhetővé szeretnék tenni a felhasználók számára.

Az első és legfontosabb tapasztalat ezzel az új fejlesztéssel kapcsolatban, hogy nem tesz különbséget vezető és beosztott között abban az értelemben, hogy rájuk is egységként tekint: az egyik nem működhet jól a másik nélkül. Ahhoz pedig, hogy egy munkavállaló értékesnek érezze magát, tehát megszülethessen az elköteleződés, a vezetőnek is partnerként kell tekintenie a beosztottjaira, a beosztottaknak viszont fel kell vállalni a felelősséget magukért és a munkájukért.

 

A munkavállaló szemével nézni és látni

Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy a munkavállalók részéről nehezen születik meg az elköteleződés egy vállalat iránt, ami nagy fluktuációt eredményez. A cégek – főleg a KKV-k – alapmagatartása így az adott nap túlélése, az azonnali tűzoltás, ahelyett, hogy meglátnák, egy tudatosan felépített terv mindkét oldal számára megkönnyítené a munkát. 

A The Journey erre kínál megoldást játékos és szórakoztató formában, igazodva a céges értékekhez. A 10 lépésből álló applikáció-sorozat a munkaadói-munkavállalói kapcsolat kezdetétől a lezárásig öleli fel a munkavállaló életútját, segítve és támogatva ezzel mindkét fél hatékony munkavégzését. Ahogy saját működésére, úgy erre is folyamatként tekint a Borealis és bár az egyes állomáscsomagok külön-külön is használhatók, megvásárolhatók lesznek (erre később kitérek), az alapgondolat a teljes életút nyomon követése.

De nézzük, milyen túraútvonalat is tartogat számunkra ez a szimulációs utazás:

#1 Kiválasztás – Találd meg a céghez illő jelöltet! (Value Match)
A jelenlévők egybehangzó véleménye az volt az interaktív workshopon, hogy ez az egyik legfontosabb és legnehezebb lépés egy vezető számára. A Borealis hitvallása szerint azonban, elsősorban nem a tárgyi tudás a lényeg – persze egyáltalán nem elhanyagolható a tapasztalat, de ennél is fontosabb, hogy a jelölt beleillik-e a céges kultúrába. Az első lépése a Journey-nek ebben segít, feltérképezi az értékrendet, ami alapján kiderül, tud-e azonosulni a vezetőség a jelölttel és fordítva.

#2 Onboarding – Segítsd a beilleszkedést! (BoB – Borealis OnBoarding)
„A tudatos onboarding ritka, mint a fehér holló” – fogalmazta meg elszomorító tapasztalatát a workshop egyik résztvevője. És valóban, a magas fluktuációs ráta is azt bizonyítja, hogy szükség van egyénre szabott onboardingra, jól kidolgozott tervre ahhoz, hogy a munkavállaló mielőbb otthon érezze magát az új közegben és kialakulhasson a kötődés, a kapcsolódás a vállalat iránt, mert így a munkavégzés is hatékonyabb. A Borealis ezt a folyamatot igyekszik elősegíteni a túra második lépésében egy virtuális mentor segítségével.

#3 Célmeghatározás – Tűzzetek ki célokat! (AppRAISE)
Ha a munkavállalók bevonása nélkül határozza meg a vezetőség az elérni kívánt célokat, akkor azok a célok csak a vezetőség számára lesznek igazán fontosak. Ha a munkavállaló azt érzi, fontos a véleménye, számít, hogy mit gondol az elérendő célokról, akkor azonosulni is tud velük, így sokkal hatékonyabban és gyorsabban fog eljutni odáig. Ezért fontos, hogy vezető és beosztottja közösen alakítsák ki a célrendszert. A harmadik állomás ezt támogatja meg. Mostanra pedig már egyértelműen kezd kirajzolódni a Borealis szemléletformáló törekvése is. Ráadásul az applikáció segíti a folyamatot még azzal is, hogy a felhasználók real-time nyomon követhetik a kitűzött célokat, valamint a már teljesített elvárásokat is.

#4 Real-time Feedback – Kérj és adj azonnali visszajelzést! (Real-Time Feedback)
Ezen állomás legfontosabb üzenete, hogy meg kell tanulnunk visszajelzést kérni és kapni. Az app lehetőséget biztosít arra akár a vezetőnek, akár a csapat tagjainak, hogy visszajelzést kérjenek egy adott témában egymástól, sőt ki is választhatják, hogy konkrétan kik azok a személyek, akiktől ezt a visszajelzést szeretnék megkapni. A címzettek real-time értesülnek a felkérésről, ahogy a visszajelzést kérő is azonnal értesítést kap, ha megérkeztek a várt válaszok. Ezek történhetnek mind névvel, mind anonim módon. Ezen funkción belül lehetősége van a munkavállalónak is arra, hogy visszajelezést adjon arra vonatkozóan, hogyan érzi magát egyéni szinten a vállalatnál, illetve vállalati szinten hogyan ítéli meg a hangulatot a mindennapok során. Ez az állomás nemcsak a bizalmat építi a szervezeten belül, de tanulási lehetőség a vezetés számára, ami azonnali cselekvésbe csaphat át.

#5 360⁰ feedback – Segítsd 360⁰ visszajelzéssel! (360⁰ feedback)
Míg az előző lépésben a vezetőről van lehetőség nyilatkozni, illetve egy általános állapotot visszatükrözni, addig a virtuális túránk ötödik állomásaként a kollégáinkról nyilatkozhatunk egy rövid, pontozásos kérdőív segítségével. Ez a funkció számos potenciált rejt magában, hisz nemcsak a személyes fejlődés lehetőségét kínálja, de a vezetőség számára is segítséget nyújt teljesítményértékelés illetve különböző döntési helyzetek során (pl. bónusz, előléptetés).

#6 Célok nyomon követése – Figyeljétek és kezeljétek a célokat! (AppRAISE)
A célokat nemcsak kitűzni fontos, de ha folyamatosan fókuszban tartjuk, úgy hatékonyabban is érhetjük el őket. Ez az állomás ebben nyújt segítséget, ugyanis nyomon követi mind az egyéni, mind a vállalati célkitűzéseket. Az applikáció segítségével pedig azonnali visszajelzés küldhető arról, hogy sikerült-e teljesíteni a kitűzött célokat, ahogy a korábbi célstátuszok is visszakövethetőek. Így a munkavállaló egy folyamatos, real-time visszajelzést kaphat arról, mennyire hatékony a munkavégzése a vállalati működése során.

#7 Fejlesztési terv – Hozz ki többet a másikból! (AppRAISE)
Felhasználóbarát, könnyen kezelhető drag&drop megoldás segít abban, hogy képet kapjon a munkavállaló a korábbi feedback opciók alapján felépített személyes fejlesztési tervéről. Ez kvázi a saját fejlődési útjának menedzselésében segíti. Azon a területen, ahol pedig némi lemaradása mutatkozik akár a személyes, akár az üzleti célok tekintetében, lehetősége van, hogy a virtuális mentor mellett – ezen ponton belül – személyes mentort is válasszon maga mellé, aki segíti a célmegvalósításban.

#8 Elkötelezettség mérés – Mérd fel az elkötelezettség szintjét! (TrustBuilder)
Mint azt korábban említettem, az elköteleződés hiánya magas arányú fluktuációt eredményez. Így az egyik legfontosabb elemként került beépítésre a virtuális elkötelezettség mérés. Ez a funkció is fontos visszacsatolás mind a beosztottak, mind a vezetők számára. Hisz míg a beosztottak felé az üzenet, hogy számít a véleményük, addig a vezetőség reális képet kaphat a szervezetbe vetett bizalom szintjéről, illetve az esetleges bizalmi problémákra is rálátást biztosít mind szervezeti egység, mind céges szinten.

#9 Bizalomépítés – Építsd a bizalmat és erősítsd az elköteleződést! (Act4You)
Akárcsak a többi megoldás, ez is működik önmagában, ám az elkötelezettségi felmérés tükrében kirajzolódnak azok a területek és részlegek, ahol a bizalmi szint növelésére van szükség. Ennek fényében van lehetősége a munkavállalónak egy oktató jellegű játékon keresztül elsajátítania, hogy egyes helyzetekben mik a megfelelő bizalomépítő és együttműködő viselkedésminták. Az önbizalom és másokba vetett bizalom is alapvető szükséglete a munkavállalónak ahhoz, hogy hatékonyan végezhesse a munkáját vállalati környezetben.

#10 Teljesítményértékelés – Hangolj a teljesítményen! (AppRAISE)
Az utolsó állomás megadja a teljes képet a dolgozó eddigi teljesítményéről. Szemben a szokványos félévenkénti/éves teljesítményértékeléssel ez bármikor nyomon követhető, ellenőrizhető, így a dolgozónak lehetősége van akár menet közben korrigálnia a teljesítményén, illetve motivációt szerezni a további előre menetelhez. Ahogy a vezető is pontosabb képet kaphat arról, ki mennyire végzi hatékonyan a munkáját, illetve mi az, amivel támogatni tudná a beosztottjai elköteleződését, a szervezet hatékonyságát. Extra motivációként hathat a dolgozókra, hogy amennyiben a virtuális túra végén pozitív megítélésben részesülnek, úgy a rendszer egy motiváló értesítést küld arra vonatkozóan, hogy a vezetőség milyen extra juttatásokkal díjazza a jól végzett munkát. Ezen kívül pedig a túra legvégén az applikáció még arra is lehetőséget biztosít a munkavállalók számára, hogy visszajelzést küldjenek, szerintük mely három terület az a végigjárt útvonalon, amelyekben fejlődnie kellene az adott vállalatnak, szervezeti egységnek.

 

A cél az edukáció

Mint azt korábban említettem, bár a Borealis holisztikus szemléletet követve az egész szervezetet veszi górcső alá megbízásai során, legújabb fejlesztésükben lehetőséget biztosítanak arra, hogy a 10 lépésből álló applikációsorozatot különböző struktúrákban vásárolják meg az érdeklődők. Első körben a TrustBuilder és Act4You lépései lettek lefejlesztve és tesztelve. A tesztek során – amelyben többek között a német piac segített – pedig elégedett visszajelzéseket kapott a szervezetfejlesztéssel és tanácsadással is foglalkozó magyar cég.

A Borealis három opciót kínál a piac számára a The Journey megvásárlására: egy lite verziót, ami azon túl, hogy segíti az alkalmazás bevezetését a cég életébe, kisebb vállalatok számára alkalmasabb, valamint középhaladó és haladó felhasználói változatok.

Amennyiben a The Journey alkalmazás felkeltette az érdeklődését, látogassa meg oldalunkat, ahol lehetőség nyílik a demo változat kipróbálására.

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény