Szervezeti hitelesség

A teljesen elkötelezett csapatok jelentik tehát a legjobb alapot az egészséges, bizalomteljes vállalati kultúrához. De mi fogja őket összetartani, hogy együtt egy valóban magas bizalmi szintű szervezetet alkossanak? Bár a bizalom kiépítése az egyén szintjén kezdődik, de annak egy nagy szervezetbe történő integrálásához már top-down (felülről lefelé) fókuszra is szükség van. A szervezeti bizalom nem csupán a kollégák egymás közötti viszonyára vonatkozik, mint ahogy a munkavállalói elkötelezettség sem csak annak a kérdése, hogy a munkavállalók jól érzik magukat a helyükön vagy sem.

A személyes motiváción és a másokkal való kapcsolatokon túlmenően az alkalmazottaknak a szervezet egészében bízniuk kell ahhoz, hogy elköteleződjenek. Az, amilyennek a vállalatot látják, illetve ahogyan a belső kommunikációt és a szervezet napi működését érzékelik, kulcsszerepet játszik abban, hogy úgy gondolják-e, a megfelelő helyen dolgoznak.

Az egyik legfontosabb tényező a szervezeti bizalom kiépítésében az átláthatóság és a nyílt, őszinte kommunikáció. Bármilyen belső kommunikációt is tapasztaljanak ugyanis a munkavállalók, tudni fogják, hogy mi van a felszín alatt, és megérzik, hogy milyen magas a vállalat say/do ratio[1]-ja. Ahhoz pedig, hogy a munkáltató szervezet valóban hiteles legyen, hiteles vezetőkre van szükség.  Magas bizalmi szintű csapatokat ugyanis csak megbízható vezetők tudnak létrehozni. A „Lead by example” (példamutató vezetés) elengedhetetlen!

A szervezet hitelessége különösen fontos az új belépők szempontjából. Ők még alig tudnak valamit a belső viszonyokról, csak most kezdtek el megismerkedni vezetőjükkel és csapatukkal. Ugyanakkor a vállalatról, mint nagy egészről már sok benyomást szerezhettek, és vannak elképzeléseik arról, hogy a szervezet mennyire hiteles. A munkáltatói márkaépítés és egy sikeres on-boarding (beilleszkedési) program jó kiindulópont lehet a tehetségek megszerzéséért folyó versenyben, azonban egy átlátható és bizalomteljes szervezet az, amely ezeket a tehetséges munkavállalókat hosszú távon is meg tudja tartani.

Folytass állandó, nyílt és őszinte belső kommunikációt a munkavállalóiddal, valamint teremts olyan szabad és biztonságos légkört, ahol mindenki elmondhatja, amit gondol! Ezzel rálépsz az útra, amely a munkavállalói elkötelezettség és a magas szintű bizalom megteremtéséhez vezet.

 

TIPP

Írd össze, hogy számodra mit jelent a bizalom, milyen tényezőkből áll és ezek hogyan valósíthatók meg a szervezetben! Kezdd is el a terv végrehajtását – minden nap dolgozva rajta, akár csak egy egészen kicsit!

 

Olvasd el a bizalom építésről szóló 7 lépéses útmutatónk további lépéseit is:

 

[1] A kimondott ígéretek (say) és a megtett cselekedetek (do) egymáshoz való viszonya, ami tehát azt mutatja, hogy a vállalat kötelezettségvállalásai milyen arányban valósulnak meg.

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény