Rövid útmutató a szervezeti bizalom-menedzsmenthez

Rövid útmutatónk bemutatja azt a 7 lépést az önbizalomtól a szervezeti bizalomig, amely mentén elkezdhetünk bizalmat építeni szervezetünkben, és erre alapozva egyre elkötelezettebbé tehetjük munkavállalóinkat. Ennek első lépését olvashatod most és ezt követően minden héten közzéteszünk egy újabb lépést, melyet fokozatosan be tudsz illeszteni a mindennapokba. Figyeld hát blogunkat, 7 héten keresztül! Sikeres építkezést kívánunk!

Gondoltad volna, hogy napjaink munkavállalói elkötelezettséget érintő kihívásai hátterében valójában az alacsony bizalmi szint áll? Sok vállalat igyekszik úgy elérni, megszerezni és megtartani a tehetséges embereket, hogy a munkáltatói márkaépítésre, új toborzási eszközök bevezetésére, on-boarding (beilleszkedési) programokra helyezi a hangsúlyt, vagy más módszerekkel kísérleteznek, hogy elkötelezettséget és lojalitást építsenek.

De várjunk csak egy percet! Szerinted miért dönt úgy egy munkavállaló, hogy a cégnél marad, vagy pedig továbbáll és máshol keres állást? Mi lehet az igazi, mélyen fekvő oka annak a döntésének, hogy csatlakozik hozzád és elkísér az utadon? Gondolj csak a fiatal kollégáidra! Szeretnék jól és szabadnak érezni magukat, a saját értékrendjük szerint kívánnak működni, megválasztva, hogy kivel és min dolgoznak. Nagy dolgokat szeretnének létrehozni, újdonságokat kipróbálni, miközben kevesebb szabályra és több élményre vágynak. Ők addig fognak nálad dolgozni, amíg bíznak abban, hogy ezeket meg tudod adni nekik. Vagyis addig, amíg megbíznak benned. Ha pedig elmennek, akkor minden bizonnyal ez a bizalom veszett el.

Mi a Borealis Consultingnál azt tapasztaljuk, hogy a vállalatok számos nehézsége – beleértve az elkötelezettségi problémákat és az alacsony teljesítményt is – a bizalom hiányára vezethető vissza. Ahogy azt Stephen M. R. Covey is írja híres könyvében, A bizalom sebességében[1], a bizalom a teljesítmény és az üzleti siker fontos összetevője. A magas szintű szervezeti bizalom tehát nem csak egyszerűen egy előnyös jellemzője a vállalatoknak, hanem olyan kulcstényező, amivel a lassú folyamatok, a terjedelmes bürokrácia és a kilépő munkavállalók költségét spórolhatják meg (ezt a költséget Covey „bizalmi adónak” nevezi).

A bizalom napjaink VUCA[2] világában különösen fontossá válik. A PWC legutóbbi éves globális CEO felmérése[3] szerint a világ nagyvállalatainak vezetői sokkal jobban aggódnak az kontrollálhatatlan külső veszélyek miatt, mint egy évvel ezelőtt. A bizonytalan helyzetekben a bizalom az a döntő tényező, ami miatt a munkavállalók a cégnél maradnak, és amiért hinni tudnak abban, hogy képesek a jövőt pozitívan alakítani.

Hogyan tudja tehát egy cég a bizalomépítés révén elkötelezetté tenni munkavállalóit? Hogyan tudja a munkavállalók belső ösztönzőit működésbe hozni, hogy hosszú távon is a cégnél maradjanak és hozzájáruljanak a szervezeti célok eléréséhez? Hogyan érhetünk el magas bizalmi szintet szervezetünkben, mire figyeljünk, mit mérjünk, mit tegyünk, mikor milyen akciókat indítsunk?

Covey a bizalom öt hullámát határozza meg könyvében és amellett érvel, hogy a bizalomépítést az első szinten (az önbizalomnál) kell kezdeni és csak ezután lehet kiterjeszteni a további szintekre (a kapcsolati bizalomra, ami a második és a szervezeti bizalomra, ami a harmadik szint). A mi tapasztalataink ugyancsak ezt mutatják. Úgy hisszük, hogy a bizalomépítésen alapuló elköteleződés erősítése az egyéni munkavállalóknál kezdődik.

„Ahogy a bizalom az egymást követő hullámokban létrejön, a hatása egymásra rakódik és megsokszorozódik.” (Stephen M. R. Covey

1. Lépés: Hagyd, hogy munkavállalóid önállóak legyen abban, amire már készen állnak

Felhatalmazás

Kezdd saját magaddal! – egy olyan megszívlelendő tanács, mely érvényes minden helyzetben, amikor valami újba kezdünk, de különösen fontos, amikor bizalomépítésről van szó. Magabiztos emberek nélkül nincs magas szintű szervezeti bizalom és erős kapcsolati bizalom sem. A valódi elkötelezettség önbizalmon alapul, a munkavállalók tudatos döntésein és tudatos működésén. A magabiztosabb emberek optimistábbak, jobban bíznak a jövőben és elkötelezettebbé válnak.

A magabiztosság ugyanis bátorságot ad, hogy higgyünk abban, hogy bármi is történik, képesek leszünk kezelni a helyzetet, nem kell tehát félnünk a változásoktól és a bizonytalanságtól. Meg merjük mondani a véleményünket és elismerjük, ha hibáztunk, felelősséget vállalunk a cselekedeteinkért. Ritkán stresszelünk, mert képesek vagyunk priorizálni a feladatainkat és döntést hozni még nehéz helyzetekben is. Ha elég erős az önbizalmunk, rugalmasabbak vagyunk, és jobban tudunk bízni másokban (elfogadjuk a hibáikat és olyan eredményeket is, amelyek nem feltétlenül olyanok, mint amire számítottunk). Mivel nincs szükségünk arra, hogy védekezzünk és képesek vagyunk felelősséget vállalni a tetteinkért, mások is megbíznak bennünk.

Hogyan ösztönözhetjük munkavállalóinkat, hogy erősítsék a saját önbizalmukat? Honnan ered egyáltalán az önbizalom? Az önbizalom akkor fejlődik, amikor megtapasztaljuk saját képességeinket, vagyis a „meg tudom csinálni” érzésből ered. A másoktól kapott visszajelzések is támogathatnak bennünket készségeink és képességeink fejlesztésében, de a főszerep a saját belső ösztönzőinké.

Ha tehát hagyjuk, hogy a munkavállalóink olyan dolgokat is kipróbáljanak, amelyeket korábban még nem csináltak, de amelyekben jó eséllyel sikeresek lesznek, megtapasztalhatják ezt a bizonyos „meg tudom csinálni” érzést. Engedd, hogy megtegyék, amire már készen állnak és engedd őket felelősséget vállalni olyan dolgokban, amire már felkészültek! Adj nekik lehetőségeket és bátorítsd őket, hogy kimozduljanak a komfortzónájukból, minden alkalommal egy kicsit jobban és jobban! Ilyenformán nem csak a képességeik fognak javulni, de a magabiztosságuk és az elköteleződésük is nő.

„A legjobb módszer, hogy kiderítsd, megbízhatsz-e valakiben, az, ha megbízol benne.”

 (Ernest Hemingway)

TIPP

Válassz ki 2-3 kollégát és adj nekik olyan feladatot, amilyet korábban még nem csináltak, de amire érzésed szerint már készen állnak és szívesen is teszik. A feladat után kérdezd meg tőlük, hogy érezték magukat ebben az új helyzetben. Figyeld meg, hogyan végzik a feladatot és változik-e közben az önbizalmuk és az elköteleződésük!

Olvasd el a bizalom építésről szóló 7 lépéses útmutatónk további lépéseit is:

[1] Stephen M. R. Covey – Rebecca R. Merrill: A bizalom sebessége: A rejtett tényező, ami mindent megváltoztat. HVG Könyvek kiadó, 2011

[2] A VUCA egy betűszó, az angol Volatile (változékony), Uncertain (bizonytalan), Complex (komplex) és Ambigous (zavaros) szavakból

[3] PWC Annual Global CEO Survey, 2019, https://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/2019/report/pwc-22nd-annual-global-ceo-survey.pdf

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény