A napokban indította útjára az HBO az új, tabudöngető életrajzi ihletésű sorozatát, mely a „Legharsányabb hang” címet viseli és Robert Alies munkásságát mutatja be a Fox News életre hívójaként.

Sikerre vitte, spoilerezhetnénk.

Zseniális és briliáns, mondhatnánk szakmailag a fentebb említett alkotó szakmai pályafutására. Sokunk számára, azonban a „függöny mögötti” képpel kapcsolatosan számos kérdés vetődhet fel. 

A legnagyobb írók, szerzők, alkotók gyűjtőnevük szerint, zsenik „hitvallása”, hogy “soha ne bízz senkiben”

Alapvetően elmondható, hogy, a “legsikeresebbek” ezt a mottót vallják magukénak.

Valóban? Lehetséges a siker útja, bizalmasok nélkül?

Maradva a fentebb említett amerikai médiamágnás életrajzát bemutató sorozatnál, kiragadnám  Brian Lewis, Judy Laterzam, Bill Shine alakját, kik Robert Alies 2005. augusztus 5-i kinevezése után, olimpikonokat megszégyenítő gyorsasággal kerültek a Fox News-hoz, Robert közvetlen vezetői csapatába.

Miért?

Mert megbízott bennünk, mert a velük való közös munka eredményeként tudták megvalósítani azt, hogy ez a hírcsatorna 12 hónap helyett 5 hónap alatt lásson napvilágot.

Mert bizalom volt közöttük, így sikert értek el a közös munkában.

Fel se teszem a kérdést, hogy ma, 2019-ben működhet-e egy szervezet, legyen az multióriás vagy csomagoló kisüzem, a “ne bízz senkiben” elve szerint? – hiszen egyértelmű, hogy nem, nem fenntartható a működés.

A bizalom, mint fogalom

A bizalom egyike a legerősebb kohéziós elemeknek, amelyek a kapcsolatainkat építik. Létezése minden tartós társadalmi kapcsolat létfontosságú eleme. Megléte mindig kettős, a bizalom fogalma feltételezi a bizonytalanság vagy kockázat fennállását, hiszen a bizalom megléte, mindig magában hordozza az elvesztése okozta félelmünket is.  

Velünk született?

Nem születünk bizalommal a világ (legelsőnek a szüleink) iránt.

A bizalom mindig egy folyamat eredménye, már egészen csecsemőkortól kezdődően. Interakciók, kölcsönös reakciók sora építik fel a bizalmat. A gyermek bizalma az első 1 éven belül alakul ki.

Ez a bizalom nem csak a szüleinek szól, hanem később, a felnőttkori baráti kapcsolataiban, sőt a munka és párkapcsolatában is meghatározó lesz. A recept nem más, mint reagálni a szükségeire. Amennyiben a szülő megfelelőn reagál rá, és a szükségének megfelelő módon azt kielégíti, akkor ez a bizalom erősödni fog.

A felnőtt életben, sincs ez másként. Reagálások sorát kívánja. De mit reagáljak, ha nem kapok megfelelő inputot?

A bizalom, munka gyümölcse

A bizalomért meg kell dolgozni, mely bizalomépítés lehet tudatos.  Ha szeretnénk a társas érintkezéseinket – legyen az akár magán, akár üzleti jellegű – magas szintre emelni, akkor ezt a munkát nem spórolhatjuk ki. Nekünk kell megtennünk az első lépést. A bizalmat, szükségszerűen a rangban magasabb helyen levő tudja felépíteni, mert ez, egy felülről szerveződő formátum.  

De miért is? Mert az emberi alaptermészet része, az hogy „légy biztonságban”, kerüld a konfliktust. Mennyire reális az elvárás, hogy a beosztott magától véleményt formál, kérdez, vagy akár csak megkérdőjelez? Szeretjük a székünket és ragaszkodunk ahhoz, így ha valóban bizalmi kapcsolatot szeretnénk kialakítani, akkor magunk, a „vezetői székben ülve” tegyünk a bizalomért.

A szervezeti bizalom erősítésének első lépése is az lehet, ha tudjuk, hol, hogyan és mennyire érdemes beavatkozni.

  1. Nyiss a másik felé! Tegyünk fel kérdéseket. Hallgasd meg a másikat. A másik iránt való érdeklődés az egyik legnagyobb hiányunk a mai kor kommunikációs zajában. Hogyan érzi magát? Mi a véleménye? próbáld ezeket a kérdéseket feltenni a másik felé, a tájékozottság az első lépés a megfelelő igények reagálásához.
  2. Tartsd a szavad! A megbízhatóság az első és legfontosabb állomása annak, hogy valaki bizalmat szavazzon nekünk. Ha ígérsz valamit, akkor azt próbáld is betartani, ha valami miatt nem sikerül, azzal csökkentheted a bizalmatok erodálódását, hogy megmagyarázod, vagy elnézést kérsz az ígéreted nem betartására vonatkozólag.
  3. Adj időt! Kell egy kis idő, hogy a másikat megismerhessük, bizalomba fogadjon minket és viszont, a türelem gyümölcse, jelen esetben a bizalom lesz, kettőtök között. Ahogy a csecsemőnek 1 év szükséges a bizalom kialakulásához, úgy a felnőtt társadalomban is szükséges kellő időt hagyni a kapcsolat bizalmának kialakulásához.
  4. Neked is adnod kell! Könnyebben tudnak hozzánk kapcsolódni, hogyha magunk is nyitottak vagyunk és megosztunk bizalmas dolgokat. A bizalom mindig kétoldalúan működik, adnunk kell ahhoz, hogy kapni tudjunk.
    Mivel tehetem könnyebbé az Ő életét? Tedd fel magadnak a kérdést és próbálj adni, sokszorosát kapod majd vissza, természetesen a bizalom formájában.  
  5. Tisztelj! Tiszteld a másik véleményét, hogy Ő tisztelje a Tiedét. Érvekkel vitázni természetesen lehetséges, de a jó együttműködéshez és a bizalom töretlen meglétéhez, tartsd magad az asszertív kommunikációhoz!

Vezetőnek lenni magányos dolog, minél nagyobb a befolyás és a hatalom, annál kevésbé valószínű az őszinte megnyilvánulás. Annál inkább a döntések felelősségének súlya egymaga vállait nyomasztja, és a döntési teher csak Őrá hárul.

A vezetői szint felé történő „némaság”, az emberi alaptermészethez hozzátartozik, ezen változtatni nem igen lehet, de egy névtelen bizalom és elégedettségmérő eszköz jó lehet arra, hogy valós képet kaphassunk a munkatársaink valós véleményéről.

Ilyen eszköz lehet a piacon egyedülálló TrustBuilder, amely a felmérés értékelése során, már az egészen korai stádiumban levő veszély faktorokra is visszajelzést ad, a cég bizalmi szintjéről egyéni, csapat és szervezeti szinten egyaránt, a fluktuáció és a bizalmi adó (az alacsony bizalmi szinthez kapcsolódó magas kiadások) elkerülése érdekében.

A kártyavár összedől

Bármilyen szervezet életében előfordulhat, hogy egy érzékeny döntés, egy kényes kérdés „ügyének szelleme” a kelleténél korábban, vagy a döntési szándék ellenére kiszabadul a palackból.

A történelem folyamán számos bizalmi válságot láthattunk, kicsiben és nagyban egyaránt. Az egyik legemlékezetesebb, a 2008-as Lehmann Brothers válság következtében kitört banki hitelezési válság, majd ezt követő gazdasági válság…és napjainkban a banki hitelezés újabb reneszánszát éli, újra bizalmi fürdőben úsznak a bankok. 

Az ember felejt, mert felejteni akar, mert ha minden rosszra emlékeznénk, nem élvezhetnénk az életet. A bizalom újraépíti magát, mint szövet a karon, szükségünk van rá, mint a bőr védőburkára. Bizalom nélkül életképtelenek és boldogságra képtelenek vagyunk, mert nincs kötődés, hit melyre az együttműködés is épül.

Hogyan tudjuk felépíteni a bizalmat, vezetőként?

Önreflexió, alázat, odafigyelés ezek lesznek a kulcsszavak, amelyek segíthetnek abban, ha vezetőként a környezetünk bizalmi válságát érzékeljük. A cél a csapat, a vállalat sikere, a sikerhez pedig…a háromlábú szék, az alázat, csapatmunka, bizalom szükséges.

Nehéz kövekből, de újraépíthető:

  1. Nem vagyok tökéletes– k   özhely, de igaz, senki sem tökéletes, még a legtökéletesebb vezető sem. Emberi oldalunkról való megmutatkozás, esendőségünket a vezetői függöny mögül megmutatni, a legnagyobb válságban is enyhítő eszköz.
  2. Tanulok a hibámból magam is- és változtatni képes vagyok. Önvizsgálat, felismerés, elkerülés. Egy jó vezető, a legnagyobb kudarcból tanulhatja a legtöbbet.
  3. Adj időt- minden változáshoz idő kell, a bizalom újraépüléséhez is.
  4. Komfortzónán túl- egy csapatépítő, egy lazulós tréning, egy őszinte beszélgetős borozás a fenti 3 eszköz segítője lehet. Élj velük!

Fontos a bizalom, a sikerességhez vezető úton?

Hacsak nem vagyunk született üzleti stratégák, mint Elon Musk, vagy őstehetség kommunikátorok, mint Robert Ailes, a mindennapi közösségünket adó környezet, munka környezetünk belénk vetett bizalma és ezzel kapcsolatos visszacsatolása pont olyan életbevágó, mint a 124 emeletes Burdzs K alifa toronyban a lift. Működhet a nélkül is, de a csúcsra jutás majdhogynem lehetetlen, illetve irreális erőfeszítést igényel.

„A bizalom a lift, a siker felhőkarcolójában.A te szervezetedben jól működnek a liftek? A TrustBuilder megmutatja”

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény