Egy csapat bizalom nélkül nem csapat, hanem együtt dolgozó munkatársak csoportja, ahol nem feltétlenül komfortos dolgozni. Ahol viszont magas a bizalom szintje, a csapat együtt halad a közös célok felé, kellemesebb, egészségesebb a légkör és lényegesen jobbak az eredmények, magasabb a teljesítmény is.

A bizalom energia, ha egy csapatban vagy az egyének között érezzük, hogy tisztán áramlik, akkor meg van a bizalom.

Mi ebben a vezető szerepe?

A magas bizalmi szint kialakításában nagy szerepe van a vezetőnek: egyáltalán nem mindegy, hogy a vezető mit képvisel, mit kommunikál, hogyan viselkedik – mindez nagymértékben hat a beosztottakra, csapatra.

Arra nagyon kell figyelnünk, hogy időbe telik felépíteni a bizalmat, sajnos azonban akár rövid idő alatt is lehetséges lerombolni. Természetesen jó esetben van lehetőség a bizalom visszaépítésére, azonban ez is időigényes és kényes folyamat.

Milyen szervezeti eszközök állnak rendelkezésünkre?

A következőkben megvizsgáljuk, hogy hogyan tudjuk vezetőként tudatosan megalapozni, elmélyíteni, megtartani, vagy éppen visszaépíteni a bizalmat csapatunkban. Összefoglaltunk néhány fontos szempontot arról, hogy mi jellemzi azt a vezetőt, aki bizalmat épít csapatában, szervezetében:

#1 Vezetői példamutatás

Bízik önmagában és megelőlegezi a bizalmat mások felé: aki bízik önmagában, képes másokban is bízni. Kimutatja, azaz szavaival és tetteivel is érezteti, hogy bízik másokban, csapatában, az egyénekben – pl. a vezetői támogatás, iránymutatás mellett teret ad, delegál stb.

#2 Hitelesség

Szavai és tettei összhangban vannak, értékei alapján cselekszik és önmagát adja. Ugyanakkor átlátja, érti a területet, amit vezet.

#3 Következetesség

Az általa kommunikált célok, értékek, elvárások összhangban állnak cselekedeteivel. Csapatán belül tisztázottak az elvárások, célok, feladatok, a kontrollpontok és az esetleges következmények, valamint a mindennapi működés természetes része az elszámoltathatóság.

#4 Felelősségvállalás

Vezetőként felvállalja a tévedéseket, hibákat, konfliktusokat, emellett ösztönzi a munkatársak felelősségvállalását, önállóságát és fejlődését – akár engedi őket kisebb hibákat véteni, melyek segítségével sokat tanulhatnak, és a jövőben elkerülhetik ugyanezen hibákat.

#5 Nyílt kommunikáció, nyitottság

Önmagát adja és megosztja személyesebb meglátásait, gondolatait, “emberi” oldalát is.


Ad lehetőséget a kérdésekre, ugyanakkor ad visszajelzést a pozitívumokra és arra is, ami fejlesztendő, vagy nem az elvárásnak megfelelő.
Nyitott a konstruktív visszajelzésre, az építő kritikára.
Belemegy a kényes kérdésekbe, és ha szükséges, felvállalja a konfliktusokat is.


Elfogadja, hogy az emberek különbözőek, egy helyzetben több féle megközelítés, nézőpont is lehet megfelelő.

#6 Figyelem

Meghallgatja csapatát, beosztottjait szakmai kérdésekben, a problémákkal, akár a kockázatokkal kapcsolatban is.
Van lehetőség kérdésekre, felé irányuló visszajelzésre és nyitottan meghallgatja azokat.


Kíváncsi másokra és valódi érdeklődéssel fordul mások felé.
Egyénre szabottan bánik a munkatársakkal – érti és érzi, hogy kiből hogyan tudja kihozni a legtöbbet, vagy hogyan segítheti elakadásai kezelését.

#7 Jóindulat

A legjobb szándékot feltételezi másokról, de nem a naivitás szintjén. Nem él feltevésekkel, ha valami tisztázásra szorul, kész kérdezni és megvizsgálni, hogy mi áll a dolgok mögött.

#8 Türelem és hit

Hisz önmagában és másokban, emellett hisz a saját és mások fejlődésében és van türelme ahhoz, hogy a megfelelő emberek megérjenek az újabb feladatokra, kihívásokra.

#9 Vezetői alázat

Itt a jó értelemben vett alázatra gondolunk: képes másokat, vagy magasabb célokat, a szervezet céljait önmaga fölé helyezni.

Záró gondolatok

A fentiek szem előtt tartása egyre fontossá válik vezetőként, hiszen a bizalom kulcs a szervezeti/üzleti/egyéni sikerekhez, a jövő-orientált, fenntarthatóan sikeres vezetői működéshez.

Ha többet szeretnél hallani a bizalomról, várunk üzleti reggelivel egybekötött Szakmai Fórumunkon február 8-án a Spoon hajón!

Részletek és regisztráció itt:
http://borealisconsulting.hu/events/szakmai_forum_bizalom/

Lejegyezte: Tóth Veronika

Felgyorsult változás, növekvő teljesítmény